Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Använda funktionen delsumma från api - Administration/Integration

Hej

Jag använder Integration ver 5.4 för att skapa fakturor från ett externt system. Jag skulle behöva använda funktionen delsumma i fakturan. Finns det någon möjlighet att via apiet skapa en rad på fakturan som triggar funktionsbiblioteket och särskilt delsumma-funktionen. I dag skapar jag Artiklar och Textrader .


mvh

Michael

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I manualen så kallas detta för "deltotal" och söker du på detta så får du träffar på vilka funktioner som gäller för de olika dokumenttyperna. Jag antar det är detta du menar.

Att skapa en deltotal handlar egentligen bara om att ändra radtypen för fakturaraden.

På sidan 120 i manualen så hittar du följande funktion:
ADK_OOI_ROW_TYPE_OF_ROW

Som hjälper dig att skapa just en deltotal.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan

Det är precis vad jag önskar använda. Om jag skapar en Deltotalrad som rad 10, kommer då alla artikelrader ovan (1-9) att summeras per automatic i Visma efter import, eller måste jag i koden göra den summeringen själv och skicka in?
Jag programmerar inte själv, därav frågan :-).

Tack
Michael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du menar om du skapar en deltotal manuellt inne i programmet efter överföring från API?
Ja, då kommer summeringen att göras - likaså om du skapar deltotal redan vid importen via APIet. Så det känns som du kan göra det du anser är enklast för dig där 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan

Mit mål är att skapa en deltotalrad som importeras via API, dvs jag skapar en 'D' - deltotalrad på rätt position på fakturaunderlaget där alla värden beräknas fram när det landar i Visma, dvs jag behöver inte sätta några värden manuellt.
Om jag skapar fler deltotalrader som skall importeras, har de samma funktionallitet som i programmet, dvs att man summerar rader ovanför,upp till föregåenmde deltotal?

Tack
Michael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nej du behöver inte sätta några värden manuellt, det räcker med att du skapar raden i fråga.
Precis, efterföljande deltotaler summerar de artiklar man har lagt in efter föregående, precis som det fungerar i Visma Administration.