Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Årsavslut för statistikuppgifter

Hej,

 
 

Vi har arbetat i Administration 500 i några år nu när det upptäcktes att man ska göra Årsavslut för statistikuppgifter. Detta har alltså inte gjorts på flera år... Åren före bytet till Administration 500 har också förts över till programmet, utan att Årsavslut gjorts på de åren...

 
 

Hur gör jag lämpligen nu för att allt ska bli rätt? Ska jag ta år för år, och börja längst tillbaka i historien? Är det någon mening att göra årsavslut på de år som ej gjordes i Administration 500 (utan i Avendo Ekonomi 40)? Finns det några uppgifter som kan avslutas därifrån? Kan man göra avslutet år för år,

i efterhand

? Vad händer om jag gör  Årsavslut med

dagens

datum, alltså ett enda årsavslut? Förstår programmet då vilka år alla uppgifter hör till så att de hamnar rätt?

 
 

Och vilket år ska jag vara inloggad i när jag gör årsavslutet? Ska jag vara i 2019 när jag gör avslut för 2018?

 
 

Tack på förhand, och trevlig helg!

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Jag rekommenderar att du gör minst 2 årsavslut.

Eftersom det endast är statistikuppgifter är det inget som påverkar boksluten för de olika åren.

Statistiken kan vara nyttig för uppföljningens skull, men i ditt fall är det enbart statistiken för 2018 och 2019 som egentligen kan vara intressant.

Oavsett vilka program du använt tidigare så är det enbart det nuvarande programmet du skall göra årsavslut på statistiken.

Gör avslut på följande år (om verksamhetsåret är kalenderår)

20171231 - Här lägger du alla tidigare år eftersom programmet inte bryr sig om siffrorna i sig....
20181231 - För att få en rättvisande siffra för 2018 som du kan ha nytta av framåt

Jag rekommenderar att du gör avsluten i samband med räkenskapsårets slut, men det behöver du egentligen inte göra, men jag tror att det blir lättare att begripa siffrorna om man inte har olika brytdatum på räkenskapsår och statistikår...

//Davor P

Så bra - då kan jag ta tag i detta 🙂

Tack så mycket för hjälpen!
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!