Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena43
MEDLEM

Artikelstatistik per distrikt och tidsperiod

Statistik på Artiklar och kunder.
Jag tycker att Visma 2000 är ett bra program men det saknar en jätte viktig funktion, och det är att skicka ut intressant statistik ur programmet. Inte ens de mest basala funktioner finns.

Jag skulle t. ex vilja kunna få en översikt över vilka artiklar kunder köpt på ett visst distrikt över en bestämd tidsperiod. Detta är omöjligt att få ut efter vad jag förstår...
Jag kan få per kund men det ger ju ingen översikt. Kopplingen mellan artiklar och kunder är dålig i systemet. Man kan se i pengar vad de köpt men det hjälper mig inte att analysera marknaden. Vad jag lätt vill få ut är t ex. Hur de nya produkterna säljer etc. Är det någon som har något tips?

Mvh Helena

20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Jag funderar på om utskriften Kundstatistik - artiklar kan hjälpa dig med detta. Här kan du göra urval på period och distrikt. Under Urval letar du upp Distrikt och i kolumnen Villkor skriver du in koden för det distrikt du vill kika på. Kryssa även i Antal och Omsättning.

Om du är osäker på vilken kod distrikten har kan du se det under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Distrikt
Helena43
MEDLEM

Hej

Nej det är det som inte fungerar . Här får jag statistiken per kund, dvs kundnamn och hur många artiklar kunden köpt men om jag är intresserad av att bara se hur många artiklar som sålts på just den marknaden får jag ingen översikt över detta.
I mitt fall när jag vill titta på en marknad på det närmsta året får jag en utskrift på 60 sidor.... samma artikel dyker upp flera gånger på varje sida. detta ger alltså ingen översikt....
Samma översikt skulle man vilja kunna få på sina orders.... Artikel informationen är alltså inte speciellt väl kopplad till säljare & marknad.
Detta är något som vi verkligen saknar. Jag har tittat på ert statistik program och inte heller där tycker jag att ni löst detta på ett tillfredsställande sätt.
För vår del är det så viktigt att vi funderar över att byta redovisningssystem eftersom man inte kan följa upp sin försäljning ordentligt.
Mvh
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Kanske våra partners kan bygga en sådan rapport som du är intresserad av, du kan kontakta någon av våra partners för att se om du kan beställa en sådan rapport. Du hittar dem här Visma Spcs partners.

Jag gör om din fråga till ett önskemål till förbättring av programmet. 

Ja det är bra jag har redan frågat era partners men då måste man be om en rapport för varje grej. Det är hela kopplingen mellan artikelregister och kundregistret som är för dålig. Bra tror att det är många med mig som önskar bättre möjligheter att följa upp sin försäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helena,

Tack för beskrivningarna. Jag får en del synpunkter på uppföljningsmöjligheterna i programmet och förstår att i det i vissa fall skulle behövas mer flexibilitet.

För de allra flesta som använder programmet räcker standardrapporterna. Mer unika behov löses oftast genom kontakt med våra partners eller genom någon anpassning på egen hand i Rapportgeneratorn. Kunder som har behov utöver det är utifrån vad jag kan se en mindre målgrupp. Att bygga ut/bygga om rapporteringsmöjligheterna i programmet är en väldigt intressant och lockande tanke men det kräver också en större insats. Som det ser ut just nu finns det andra områden som vi prioriterar högre men frågan kommer definitivt diskuteras igen längre fram.  

Om det är intressant för er så finns dokumentation för hur man skapar egna rapporter i Rapportgeneratorn i Visma Administration 2000: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#arbetsgangar/rapporter-.... På vår hemsida just nu hittar ni även ett webbseminarium inom detta där en av våra partners ger tips för dem som vill bekanta sig med verktyget samt förstå möjligheterna med det: https://www.vismaspcs.se/produkter/utbildning/seminarier
Helena43
MEDLEM

Hej
Ja det är ju dessvärre ganska komplicerat att göra era rapporter.
Tycker att det är jätte konstigt att det inte finns någon rapport som visar hur många av en viss artikel en viss säljare sålt under en viss tidsperiod. Eller är det jag som missat det för det är ju en mycket elementär rapport om man arbetar med försäljning och vill veta hur ens säljare lyckas med att få ut nyheterna....
Kanske det finns en special rapport som jag inte känner till?
Mvh
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Helena, det finns 3 rapporter att läsa in i programmet som utgår ifrån Säljare. Ingen av dessa visar enskilda artiklar. Rapporten Säljare - Artgrp är på artikelgruppnivå. 

Ett tips kan vara att läsa in rapporten Fakturasammandrag - Artiklar. Om du lägger till fältet Säljare som ett urvalsfält i rapporten kan du begränsa resultatet till att visa artiklar per säljare under en viss period. Gör så här:

1. Ladda ner rapporten Fakturasammandrag - Artiklar: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#rapporter.htm%3FTocPath... 
2. Extrahera mappen som du laddat ner. 
3. I programmet, gå till Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator - Läs in ny rapport
4. Leta fram den extraherade mappen - Ok - Importera.
5. Markera rapporten i Rapportgeneratorn och tryck på ikonen för Kopiera. Döp kopian. 
6. På fliken 2. Datamodell mm, skrolla ner till sista tomma raden i tabellen till höger (under rubriken Fält). 
7. Tryck på listpilen i fältet och välj registret Fkt i listan till vänster och Säljare till höger - Plocka. 
8. Förhandsgranska rapporten med skrivarikonen i Rapportgeneratorn. Säljare ska nu finnas som urval i listan (längst ner). Skriv koden för säljaren och granska resultatet. 

Hoppas det hjälper. 
Helena43
MEDLEM

Hej Helene,

Tyvärr så fungerar inte rapporten, jag har läst in den två gånger samt även ringt in till er support för att få stöd. Raderade först rapporten igen och läste sedan in den åter men får samma felmeddelande.

Det kommer en felmeddelande kod 2147483648 när jag förhandsgranskar rapporten, klickar jag bort felmeddelandet så kommer rapporten fram.
Då jag tittar på den så står artikelbenämningen men inte artikel nr på listan..
Vad gör man då?
Mvh
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Om du provar att göra en utskrift på rapporten Fakturasammandrag - artiklar som du importerade, inte den som du döpte om. Funkar denna att skriva ut? Du hittar den under Utskrifter - Inlästa/Skapade.

Jag provade att göra ändringen som Helene skriver ovan, och jag får med artikelnummer, se bild.
Helena43
MEDLEM

Hej

Ja då fungerar det men då kan man ju inte se per säljare.... och på så vis se hur artiklarna går på de olika marknaderna....
Kan du hjälpa mig och få ordning på hur jag ska göra för att få ut artiklarna per säljare!
Tack!
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag provar att mejla dig min rapport som jag gjorde enligt Helenes instruktion ovan, så får vi se om den fungerar hos dig.
Helena43
MEDLEM

Nu funkade det! Tack för hjälpen
Fd medlem
Inte tillämpbar

🙂

Hej

Har en kommentar till nu när jag börjat arbeta med rapporten.
När man sedan ska bearbeta resultatet frånrapporten i en excell fil, så är ju det inte anpassat för att kunna sortera lätt via filter. Tex där summan av artiklarna står på samma rad står det ingen artikel.... Alltså måste jag fylla ut med alla artiklar på varje rad framför alla kunder för att kunna sortera på dem. Hade artikel numret stått på varje rad hade jag bara kunnat genom en filter funktion välja ut en kund och sedan fått ut alla artiklar som den kundenen köpt.... eller bara sorterat på kolumnen med summa och då snabbt se totalen... Fattar du vad jag menar? Hade inte det varit bra??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår vad du menar. Det du kan göra är att göra fler urval i rapportdialogen, exempelvis att du gör urval på Kundnr och Säljare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har  snarlikt behov och hittade denna tråd. Min fråga är om det finns möjlighet att  prova rapportfilen du mailade till Helena så jag kan läsa in den för och utvärdera den. Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning Fredrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fredrik!

Jag mejlar rapporten till dig.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan du maila den hör rapporten till mig också?
Christer@gmssports.se
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christer!

Har testat att läsa in den rapporten som Helene Struthers skriver om ovan?

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helena,

Vi på DataPartner i Helsingborg arbetar med att ta fram rapporter och mallar och har även tagit över en hel del kunder från Prirama som tidigare gjorde rapporter/mallar. Vi är en av Vismas största partners och har jobbat med Visma i över 24 år.

Vi står gärna till tjänst om du vill ha hjälp med detta.

Vänligen

DataPartner
Katharina Sverkersten
tel: 042-400 60 70