Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avgifter dagskassor

Hej
Jag undrar om man ska ha olika konto för uttag för babs och för avg dagskassa, jag själv tycker att man både använda två olika konto för det,  inte bara 6570 bankkostnad för den är egentligen ingen bankkostnad. Eller det spelar ingen roll man kan använda ett konto 6570?

vänligen
Sara

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sara,
Tycker själv det är bra med olika konton, vi använder exempelvis PayPal och de kostnaderna har jag lagt upp 6571 och döpt till PayPal avgifter.

Ha en fin dag /Carina
Helge Lind1
MEDLEM

allt som har med kostnader för att hantera pengar är en typ av bankkostnad där räknar jag även kortavgifter och bankningskostnader, ser ingen anledning att dela upp det ytterligare om man inte har ett eget behov av att hålla isär dessa kostnader

Helge 
Thomas51
CHAMPION

För kortavgifter använder jag 6040 Kontokortsavgifter
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar, själv använder jag 6040 för kontokortsavgift samt 6570 om det gäller bankkostnad men när babs terminalen tar sin av gift för räkning av pengar känns som att det skulle ha ett annat konto. Jag vet inte vilket konto jag ska använda för det är varken kontokorts avgift eller bankkostnad
Helge Lind1
MEDLEM

6040 är nog mer avsett för företagets egna kort som ex årsavgifter och inte för kundernas kortbetalningar.
Men i slutändan har det ingen betydelse då allt klumpas ihop i både deklaration och ev årsredovisning 

Eftersom kontoklass 60 är övriga försäljningskostnader, så tolkar jag det som det är kontokortsavgifter vid försäljning som ska bokföras där.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis som Helge Lind skriver är det helt ok att använda 6570 även till babs avg det är ju trots allt en bank kostnad, men om du vill kunna se separat vad det kost med just babs så lägger du upp ett nytt konto ex. 6571 Babs avg.

Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok tusen tack