Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avräkning stor kreditfaktura mot små fakturor

Hur gör jag på ett enkelt sätt, bokföra en stor kreditfaktura från en leverantör mot de små fakturor som kommer från samma leverantör?

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Först och främst bör du registrera kreditfakturan under Leverantörsfakturor i programmet. Därefter får du bokföra betalning både på småfakturorna och på krediten när du använder krediten som betalning på småfakturorna, Det kan du exempelvis registrera via Kommando - Ändra betalstatus inne på fakturorna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Per,
Följde den här frågan och hur menade du nu? Det förfarandet du föreslår innebär väl att Kolsebro dels måste manuellt hålla reda på hur mycket som är outnyttjat på krediten och dels blir väl debetfakturorna förda mot ett tillgångskonto (bank el kassa)? Eller så är din instruktion kanske bara lite knapphändig?

Kolsebro måste väl gå in under UTBETALNINGAR - Dubbelklicka fakturan och sedan välja Kommando - Ändra betalstatus och därefter ändra UTBETALNINGSKONTO förslagsvis till ett observationskonto på vilket också kreditnotan är förd istället för leverantörskulder.??

Eller är det jag som missförstått problemet?

Dan
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Dan!

Det finns ett antal olika sätt att göra detta på; direktbetalning (som jag skriver om ovan), LB-rutin, Fakturabetalningsservice eller avibetalning. För att inte röra till det för mycket valde jag den metod jag tror blir enklast.

Sen beror de givetvis på hur man normalt sett hanterar sina betalningar. Skickar man exempelvis filer till banken för betalning blir hanteringen en annan.