Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MimmiE
NY MEDLEM

Avstämning av periodiserade leverantörsfakturor

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-04-28 17:08 )

Tidigare har jag enkelt kunnat stämma av periodiseringskontot (t ex 1790) mot listan Periodiseringar - Sammanställning. Bara att ange konto 1790 i utskriftsrutan.

Nu med det nya sättet att periodisera så måste jag ange alla kostnadskonton som är motkonterade mot 1790 för att få ut vad som ligger bokfört på 1790 och sen manuellt slå ihop dem vid varje avstämning. Inte bra!

Helt klart en försämring som ni behöver ta tag i! 

4 SVAR 4
Skebobruk
NY MEDLEM

Re: Avstämning av periodiserade leverantörsfakturor - Administration

Konstigt, det behöver inte jag göra. Jag kollar av sammanställningen mot 1790 i bokföringen och där stämmer det. Har däremot varit lite struligt med de manuella verifikationerna där informationen inte var hundra i början och man gjorde som på leverantörerna. Det har vi kommit över nu och rättat till.
SCB___
NY MEDLEM

Har inte testat ännu, det gör jag till bokslutet i augusti, hoppas det är fixat tills dess, annars blir det mycket merjobb.

Skebobruk
NY MEDLEM

hjälper inte om det är fixat om du gjort "fel".
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mimmi, 

Rapporten Periodiseringar - Sammanställning ger dig en överblick av de periodiseringar du skapat från respektive modul (kundfakturor, leverantörsfakturor och verifikationer). Informationen i rapporten är en enklare summering av det du ser i kortläget på respektive periodisering, tex Totalt belopp, Utförda och Kommande periodiseringar. För periodiseringar som skapats från leverantörsfakturor utgår rapporten ifrån det konto som står som periodiseringskonto (i kortläget på periodiseringen).

Du skriver att du idag behöver ange alla kostnadskonton (motkonton) för att få klarhet i vad som är bokfört på periodiseringskontot. Är det i periodiseringssammanställningen du menar att du idag behöver ange dessa kostnadskonton? I så fall verkar det som att du skapat periodiseringar på leverantörsfakturorna enligt gamla principen, i nya versionen. Kan det vara så? Om du i nya versionen periodiserat en leverantörsfaktura på 'gamla' sättet ligger kostnadskontot som "periodiseringskonto" inne på kortläget för periodiseringen. Om du journalför fakturan och sedan utför en sådan periodisering blir det inte korrekt i kredit/debet på ditt faktiska periodiseringskonto. Det är i så fall något som behöver justeras och makuleras manuellt. Vill du att vi ringer upp dig och kikar närmare på saken?