Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalning fakturor ändringsförslag

1. Får redovisning från bankgirot. En bunt fakturor har betalts ett visst datum. 
2. Under utbetalningar markerar jag dessa som betalda.
3. Skriver ut en utbetalningsjournal. I den ändrar jag datumet till det som bankgirot angav.
4. Har nu blivet uppmärksammad på att datumet anger t.o.m. ej ett specifikt datum.

Blir problem eftersom inte alla fakturorna följer med. T. ex . kreditfakturor med senare datum.
Bokföringen befinner sig nu i en enda röra. Blir också problemmed fakturor där betaldatum inte stämmer p g a helg.

Programutvecklaren har tänkt sig att bokföringsarbetet skall göras 2 gånger. Jag skall en gång till gå in och ändra betalningsdatum på varenda faktura. Problemet uppstår inte alltid, men mycket ofta. 

Här föreligger ett tankefel. När jag markerar en bunt fakturor som betalda ett visst datum i utbetalningsjournalen skall detta datum gälla som betaldatum och fakturorna skall bokföras som betalda detta datum.

Som programmet är gjort nu blir det extra mycket arbete. Har använt programmet (visma administration 1000) sen 90-talet. Tycker mig inte minnas att det var så tidigare t.ex med kreditfakturor. 

Förslag: Datum i utbetalningsjournal blir faktiskt betaldatum. Behöver nu inte ändra varje faktura för sig utan en hel bunt ändras automatiskt. Om någon mot förmodan vill ha det som det är nu, låt detta vara ett val i programmet.


MVH

Håkan Jeppsson

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att du har hoppat över ett steg.

I fliken Utbetalningar markerar du de fakturor som är betalda.
Klicka även på "Ändra datum mm" och fyll i korrekt betaldatum.
Ta sen ut en Utbetalningsjournal med korrekt betaldatum.

Då tror jag att problemet löser sig för dig.

MVH
Lotta Jonsson
Lena Ekonomi
MEDLEM


Ännu enklare är att använda återrapportering från banken. Då hämtar du ner filen från banken och läser in den. Då blir det rätt datum. Jag tycker detta spar massor av tid.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Håkan! 

Tack för din synpunkt! 
Som det är i dagsläget i Administrationsprogrammet så måste du först gå under Betalningar - Utbetalningar - Markera de fakturorna som är betalda & ange betaldatum. 
Det datumet som du sedan tar på utbetalningsjournalen blir det datumet de bokförs på. 
Som Lena skriver ovan kan man även använda sig av återrapportering från banken, då slipper du fylla i detta med betaldatumet. 

Ha en trevlig dag! 

/ Emma