Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka bort missad ROT-ansökan

Har en kund som missat att ansöka om ROT på en betald kundfaktura och nu är det försent.
Han vill inte kräva kunden på beloppet, så frågan är hur jag bokar bort det.

Beloppet är bokfört som en fordran på konto 1513 och momsen är redan betald till SKV.

Krediteras beloppet mot intäktskontot eller hur ska man tänka?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Eftersom det inte känns som en konstaterad kundförlust skulle jag kreditera hela fakturan och göra en ny korrekt faktura, eller delkreditera.
Momsen som är inbetald till SKV via grundfakturan dras tillbaka genom att du lägger upp en kredit.

När du bokar upp fakturan får du totalen på kundfodran, totalen minus moms på intäktskontot och momsen på momskontot, din kredit vänder dessa.

Mia
Davor P1
CHAMPION

Har man verkligen rätt att få tillbaka momsen i detta fall?

Jag kanske är ute och cyklar lite, men jag hade dragit hela summan som en icke avdragsgill kostnad......

6992 Debet - Övriga icke avdragsgilla kostnader
1513 Kredit

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I så fall kan vi cykla tillsammans Davor :-), för jag tror också det blir svårt att få momsåterbäring för detta. Jag skulle nog resonera så att om beloppet är litet är det inte värt att hålla på och om beloppet är större är risken för stor.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Har kikat runt lite och som jag ser det så önskar Ingalill att korrigera en faktura till sin kund som inte blivit som den skulle från början och i dessa fall fungerar en Kreditfaktura alldeles utmärkt, på så vis kommer även momsen att korrigeras, därefter skapar man en ny kundfaktura med korrekt belopp och momssats samt bokar den som betald när betalning skett. 

Enligt Redovisa rätt så gäller följande: 

En kreditfaktura ska enligt momslagen skickas ut vid nedsättningar av priset eller vid kundkrediteringar av annat slag. 
Till och med år 2007 fanns inget stöd i momslagen för att kräva en kreditnota vid ändring av felaktigt debiterad moms.
Från och med 2008 är däremot en säljare skyldig att redovisa och inbetala felaktigt debiterad moms och skyldig att utfärda kreditnota för att korrigera momsen.
Enligt momslagen måste den som har påfört moms i en faktura betala in momsen till staten.
När en kreditnota utfärdas får momsen reduceras. Föreligger särskilda skäl behövs ingen kreditnota.


Hoppas detta bringar lite klarhet i frågan!

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Frågade revisorn och han ansåg att hela beloppet som är uppbokat på 1513 ska krediteras mot intäktskontot.

Ingen kreditfaktura borde behöva skickas till kund, då fakturan som kund fått har betalats i sin helhet av kunden.

Huruvida momsbeloppet ska "begäras" åter från SKV tvista de lärde om ...