Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Bokföra inventarie även om jag inte äger fastigheten?

Vi hyr fastigheterna som vår verksamhet är i och vi har renoverat kök i den fastigheten.
Kan jag boka upp det som en inventarie, det nya köket som är utbytt även om det inte är vi som äger fastigheten?
Eller ska det bokas på 5070, rep hyrd lokal?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det beror på flera saker.

Kommer ni att ta med er sakerna om ni flyttar ut?

Ja: Beroende på värdet, om ni vill följa skattemässigt. Lågt värde, 5070 - högt värde, 1220

Nej: Se ja-svaret. Om ni flyttar innan de är avskrivna får ni skriva av resten.

Kolla annars med revisorn vad han/hon tycker.


Helge Lind1
MEDLEM

Skulle nog rekommendera er att ta det på 1230 installationer som ni kan skriva av på kortare tid än
alternativet är 1120 förbättringsutgifter på annans fastighet, detta konto kräver dock avskrivning på 20 år
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad använder jag för kostnadskonto? Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om investeringen är under ett halvt basbelopp så är det direktavskrivning på förslagsvis 5090 övriga lokalkostnader
Är investeringen över ett halvt basbelopp så är det fråga om en inventarie som skall skrivas av över vald period, skulle nog använda 7730 Nedskrivning av maskiner och inventarier. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok då bokföra jag
Debet 1230 Kredit 7730

Tack
kajo46
UTFORSKARE

Jag funderar på att hyra en lokal för musikproduktion och för detta behöver jag göra specialväggar och betta beräknas kosta cirka 125.000. Hur fungerar detta med avskrivning ? Blir det en 3 års avskrivning och hur bokförs kostnaden ? Det räknas väl inte som inventarier ?

Tacksam för synpunkter och info från någon som har kunskapen om detta.