Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra julbord - Administration

Hej!
Hur bokför jag nu ett julbord med det nya sättet att räkna momsen på?
Vi har julbord med show så det blir 90+180 kr exkl moms per person. Men hur mycket moms får jag dra?
11 SVAR 11
NY MEDLEM

Re: Bokföra julbord - Administration

Du får dra moms på 90+180 kr. Resten får du köra på 6072 - ej avdragsgillt.
NY MEDLEM

Jadå det är jag med på med vilken belopp är momsen på? Med de nya schablonbeloppen på momsen?
Man får väl dra 28 kr/person i moms på avdraget för 90 kr med schablonbeloppen? Men sen blir det väl moms på även 180 kr?
NY MEDLEM

Om ni har konferens eller möte på dagen så får du dra hela julbordet med full moms allt avdragsgillt. Har kommit ett nytt rättsfall om det.
Annars gäller detta:
Beräkna avdrag för mat med starköl med schablon
Du kan också beräkna avdraget med hjälp av en schablon. Om kostnaden är minst 200 kronor exklusive moms per person och måltid samt att debiterad moms är minst 31 kronor per person och måltid kan du göra avdrag med 31 kronor. Kostnader för starköl får ingå, men inte för spritdrycker och vin.

Avdrag för moms på kostnader för mat med vin och spritdryck
Om vin och spritdrycker ingår i måltiden kan du göra avdrag för moms på ett underlag som är högst 180 kronor exklusive moms per person och måltid. Den andel av underlaget som gäller mat beräknar du genom en proportionering utifrån de faktiska kostnaderna exklusive moms för mat respektive alkohol.

Beräkna avdrag för mat med vin och spritdryck med schablon
Du kan också beräkna avdraget med hjälp av en schablon. Om kostnaden för måltiden är minst 180 kronor exklusive moms per person och debiterad moms är minst 28 kronor per person och måltid kan du göra avdrag med 28 kronor per person och måltid.
NY MEDLEM

NY MEDLEM

Nä jag tycker fortfarande detta är rörigt.

Jag har fått en faktura på julshow (fakturan avser show och mat) som är på följande:
12 614 kr inkl moms
11 900 kr exkl moms
714 kr moms (6%)

Vi är 20 st.

Hur ska då min bokning se ut?
Jag får väl dra 270 kr per person?

Det jag har kommit fram till är:

7631  5400 kr (270 kr * 20 pers)
2640  714 kr
7632 resten alltså 6500 kr

Jag pratade med skatteverket igår och fick fram:
90 kr/person är momsavdrag enl schablon 28 kr/pers
180 kr/pers är momsavdraget 25% alltså 45 kr/person

Eftersom det är mat och show så blir det 270 kr/person och moms 28+45=73 kr/person
Då blir det 73*20 personer = 1460 kr
Men eftersom momsen endast uppgick till 714 kr så bokade jag endast moms på 714 kr.

Är detta rätt?
NY MEDLEM

Ingen?
NY MEDLEM

Hej!

Är det någon som kan bekräfta Saras uträkning ovan?

Spontant känns den korrekt men Skatteverket, (som du i o f s redan kontrollerat med), är ju dom som kan svara på detta med säkerhet.

Tack för ditt inlägg! 
NY MEDLEM

Hej!
Jag har kommit fram till nu att mitt problem är att på fakturan jag fått är det fakturerat julshow.
Där är inte specat hur mycket som består av underhållning och av mat utan det är en klumpsumma.
Hade det varit specat hade jag tagit 90 kr/person á 28 kr moms på maten och 180 kr/person á 25% moms (180 kr/person går tydligen inte under de 95-96 momsreglerna).
Så jag kör på den bokningen jag skrev tidigare 😃
NY MEDLEM

Hej!

Tack för tipsen med momsen!

Vårt bolag ska också på julbord med show men utöver våra 20 anställda m respektive så har vi 2 st provisionsförsäljare, de driver egna bolag och fakturerar oss varje månad men utåt sett så hör de till oss, de företräder vårt bolag mot kunderna. Hur ska jag göra med intern resp. externa representation? Kan jag räkna provisionssäljarna som personal?

Om jag inte kan räkna dem som personal dvs intern representation går väl hela kostnaden över och blir extern representation? Och detta känns ju fel när det är en julfest för personalen.

Kan jag dela upp det på en intern representationsdel, de anställda med respektive och en extern del med provisionsförsäljarna?