Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra representationskostnad vin och tilltugg - Administration

Hur bokför jag en kostnad för extern representation avseende vin och tilltugg i form av snacks?

Ett aktiebolag har haft en kostnad för inköp av vin och snacks för ett representationstillfälle med kunder. Kostnaden för vin uppgår till 277,20 kr + moms 69,30 kr. Kostnaden för snacks uppgår till 116,74 kr + moms 14,01 kr.

Föreligger avdragsrätt för moms vid denna typ av representation? Vad kan anses rymmas i skatteverkets begrepp "enklare förtäring"? 

4 SVAR 4
NY MEDLEM

Re: Bokföra representationskostnad vin och tilltugg - Administration

Hej Anna !
Nej, jag skulle säga att detta inte är avdragsgillt utan bokas under konto 6072. Representation med alkohol ska ju vara förknippat med mat för att vara avdragsgillt enl de regler som finns;  90:-/person. Snacks anses inte vara mat. Därmed inget momsavdrag utan hela beloppet som ej avdragsgillt = konto 6072.
Sylvass
NY MEDLEM

Skatteverket har en bra beräkningshjälp här https://www.skatteverket.se/representation#!/
NY MEDLEM

SKV har numera en lite räknesnurra på deras hemsida där man kan få hjälp med beräkning av vad som är avdragsgillt och inte. I anslutning till räknesnurran finns lite hjälptext. Sök "Representation" i sökrutan på SKV:s hemsida.
NY MEDLEM

Hej,

Jag håller med Sylva. Vin och snacks faller inte under avdragsgill representation, utan hela kostnaden inkl moms ska tas upp på konto 6072.

Räknesnurran på SKV's hemsida är jättebra, men gäller bara repr vid lunch eller middag.

//Tina