Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Bokföra ansökt men ej beviljat Rutavdrag

Hur bokför jag, när skatteverket ej beviljat Rut avdrag för en kund? Hela fakturan ligger i Reskontran, det är bokfört att kunden betalat fakturans halva belopp och nu återstår en fordran hos kunden (skatteverket) på återstående halva. 
Jag ska fakturera kunden för den återstående halvan. Men hur bokför jag bort en ansökan om husabete som är gjord till skatteverket...

16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror på vad du har för typ av bokföring. Jag bokför vanliga kundfakturor på 1510 och rot på 1511. När jag jag får, som du, ej beviljat så gör jag en omföring, då kunden kommer att faktureras istället.

1511 K
1510 D
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Ok. Jag jobbar i Visma Administration och skulle vilja veta hur det går till där. Tack ändå!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag gör aldrig någon ombokföring eller ny faktura till kunden. Jag skickar ett brev till kunden (har en standardmall) och ber dem betala in den del de fått avslag på till vårt bankgiro och bokar sedan betalningen mot originalfakturan, så att den blir noll.

Om du vill göra en ny faktura till kunden, måste du nog göra en kreditnota på den del av ursprungsfakturan som är obetald och sedan göra en ny till kunden. Tänk då på att det bara är arbetskostnad som ska krediteras, ifall du även har material på fakturorna.

Det finns nog lika många varianter på detta som det finns användare :-).

//Tina

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Okey! Tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oavsett program så har Tina en poäng, det finns massor av sätt. Jag väljer ju att göra en omföring så det stämmer i mina månadsavstämningar, utan att jag ska behöva att komma ihåg saker. Då ligger det där det ska liksom och jag ser klart o tydligt vad som "diffar". 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror väl lite på orsaken till SKV avslag. Tar kontakt med kunden och ibland söker man helt enkelt om fast på en annan delägare av fastigheten. Detta på ursprungsfakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Absolut, men nu förutsatte jag att det inte gick. Går det att söka på annan delägare får det ligga kvar på Rot-kontot. 🙂
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Carina!

Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion

//Linnéa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har koll på hur jag bokför den biten 🙂  Men tack ändå. 
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Det enklaste är att undvika att gå över ån efter vatten....

Bokför man alltid ALLA kundfordringar på ett och samma konto så har man minst problem.

När SKV inte betalar hela den sökta roten så är det enklast att gå in under BETALNINGAR / BETALNINGSPÅMINNELSE.

Då får man en extra förklarande text till kunden där det står att SKV inte beviljat avdraget fullt ut och uppmanar kunden att betala in den del som SKV inte beviljat i avdrag.

Sen kan man alltid skicka med kopia på fakturan och då markera texten som rör  ROT avdraget.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vet inte om det var riktat  till mig? I mitt fall går det inte, revisorn kräver olika 15-konton. och jag har inte bara svenska + rot, tyvärr..så i mitt fall går det inte praktiskt sett. 
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Tack Linnea! Det var vad jag efterfrågade!

Det går alltså, att i Visma Administration, gå in på Betalningar - Husarbete - Flik 2 - och där söka på fakturanumret och sen själv fylla i Beslutad skattereduktion = 0 kr. Därefter "Färdigställ beslut".
Då stämmer det i Reskontran!

Sen finns det en funktion under Betalningar - Betalningspåminnelser, där påminnelse kan skickas till  kund med text om ej godkänt rut-avdrag!
Det du, Tina!!

God Helg på er
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är så jag gör Helen (förutom att jag inte skickar påminnelse till våra kunder). Jag missförstod nog din fråga en aning - förlåt.

Trevlig helg!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ringer alltid kunden, det ger bättre resultat än påminnelser särskilt när det gäller nekade ROTavdrag eftersom kunden oftast har följdfrågor
Davor P1
CHAMPION

Det var en besynnerlig revisor.......

Jag ser inte hur arbetet förenklas genom att dela kundfordringarna på olika konton. I mina ögon så skapar man sig enbart en massa extra arbete.

Det som kan vara ett alternativ är att se till att bocka för rutan SKRIV KONTERINGAR FÖR VARJE FAKTURA. Då får du med fakturanummer på varje utskrift av journaler. Detta medför då på gott och ont att det blir avsevärt mycket mer papper som går åt, men det gör dock revisorns arbete lite enklare och ditt eget arbete mycket enklare då du slipper hålla tungan rätt i munnen varje gång du skall hantera en ROT faktura eller en export inom eller utanför EU.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har andra valutor också. Jag tycker det är smidigt, då ser jag vad som är obetalt per konto och jag får en bra överblick på det hela 🙂