Hur bokför jag, när skatteverket ej beviljat Rut avdrag för en kund? Hela fakturan ligger i Reskontran, det är bokfört att kunden betalat fakturans halva belopp och nu återstår en fordran hos kunden (skatteverket) på återstående halva.
Jag ska fakturera kunden för den återstående halvan. Men hur bokför jag bort en ansökan om husabete som är gjord till skatteverket...
Hej,
Jag gör aldrig någon ombokföring eller ny faktura till kunden. Jag skickar ett brev till kunden (har en standardmall) och ber dem betala in den del de fått avslag på till vårt bankgiro och bokar sedan betalningen mot originalfakturan, så att den blir noll.
Om du vill göra en ny faktura till kunden, måste du nog göra en kreditnota på den del av ursprungsfakturan som är obetald och sedan göra en ny till kunden. Tänk då på att det bara är arbetskostnad som ska krediteras, ifall du även har material på fakturorna.
Det finns nog lika många varianter på detta som det finns användare :-).
//Tina
Hej Carina!
Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion.
//Linnéa
Det är så jag gör Helen (förutom att jag inte skickar påminnelse till våra kunder). Jag missförstod nog din fråga en aning - förlåt.
Trevlig helg!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.