Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra arbetsgivaravgift i Visma Administration

Vilka konton betalar man arbetsgivaravgift på? Jag använder admin 2000 5.2
12 SVAR 12
ANSTÄLLD

Re: Bokföra arbetsgivaravgift i Visma Administration

När du ska bokföra arbetsgivaravgifter brukar man debitera konto 7510 Lagstadgade sociala avgifter och kreditera konto 2730 Lagstadgade sociala avgifter.

När du sedan bokför skattedeklarationen debiterar du konto 2730 och krediterar konto 1630 Avräkning skatter och avgifter, varifrån beloppet slutligen debiteras när betalning till skattekontot sker.
NY MEDLEM

Hej,

När jag ska betala arbetsgivaravfiter i vimsa eEkonomi vilka konton ska jag använda?
2731, 2710, 1630 använde jag när jag bokförde arbetsgivardeklarationen. 

Nu när jag ska bokföra utbetalningen via 1930 hur gör jag det?
ANSTÄLLD

1930 kredit
1630 debet

Borde det bli när du registrerar utbetalningen.
NY MEDLEM

Hej!

Vi har använt kontering 2941 för arbetsavgifter vid bokföring av de flesta av våra löner. Endast första löneutbetalningen användes 2730. När jag då ska bokföra på dragning av arbetsgivaravgifter på skattekontot, krediterar jag som vanligt 1630 då men debeterar 2941?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej johannes!

Ja, helt riktigt! Du debiterar det konto som faktiskt har använts, i ditt fall 2941.

Tack för ditt inlägg
NY MEDLEM

Tack Kalle! 

Hur gör jag med den första löneutbetalningen där arbetsgivaravgiften är bokförd på kontering 2730? Den står ju som skuld i BR och behöver ju neutraliseras i samband med dragningarna från skattekontot, men ingen dragning på skattekontot är så pass liten, då den endast gäller en enda löneutbetalning? Bör jag föra över den till samma som de andra (2941) genom att debetera 2730 och kreditera 2941 och därefter debitera enligt ditt ovanstående svar?
NY MEDLEM

Hej Johannes!

Det låter vettigt att du bokar om från det konto du felbokade vid första tillfället till det konto du vill använda.

/Mia
NY MEDLEM

Okej, tack! När beslutade arbetsgivaravgifter korrigeras uppåt, gör jag tvärt om då? T.ex: Om jag blivit skönsbeskattad för att jag skickat in en deklaration för sent, och jag sedan skickar in den aktuella deklarationen och det då visar sig att för mycket arbetsgivaravgift dragits från skattekontot och saldot då korrigeras uppåt. Krediterar jag då 2730/2941 och debeterar 1630? Det låter logiskt. 
ANSTÄLLD

Hej!

Det är väldigt svårt att svara på eftersom vi inte vet exakt vad som har skett varken på ditt skattekonto eller i din bokföring. Det jag kan säga är att 1630 bör stämma överens med skattekontot.

/Johan