Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Bokföra årsavgift miljöhantering - Visma Administration

Så som jag ser det, borde jag kanske skapa ett nytt konto åt detta? Årsavgift miljöhantering förslagsvis 6041? 6040 är kontokortsavgifter, så det borde väl fungera? 5 och 6 konton är ju övriga kostnader så det ligger ju i alla fall på rätt sida om man använder 5160 än 4600 som hör till material och varukostnader, vilket det egentligen inte riktigt är väl?
Highlighted
NY MEDLEM

5160 är ju städning och renhållning av fastigheten under klassen 516 -  övriga kostnader som inte är kopplade direkt till lokalen på fastigheten utan där ligger ju även trädgårdsskötsel och snöröjning, Så när man städar upp överblivit/kasserat/spill  blir min tanke 5160

Jaa, men detta var svårt. Vet inte riktigt vad för konto som är rätt, men tror ju i alla fall att det hamnar på rätt ställe så länge det är ett 5 eller 6 konto. Men det var svårt.

4610 främmande tjänster - en direkt kostnad i din byggverksamhet = kontoklass 4xxxmen inget varuinköp -

Mikael

Självklart en materialkostnader att hantera byggspill mm

Mikael

4610 finns inte som standard i BAS kontoplanen hos mig. Är det något som borde ligga i BASEN? Eller är det ett konto som jag får välja till? Jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Borde det inte bli på 48 konto då? Det är ju en fri kontogrupp?
NY MEDLEM

behöver ju inte vara spill från ditt material, kan ju vara utbytt material!!
NY MEDLEM

Hej,

Vi är ett byggföretag och jag lägger faktiskt detta på 4600. Jag motiverar det med att de gör mig tjänsten att ta hand om mina sopor 🙂 och jag slipper så många konton. 

Alternativet är att skapa ett konto t ex 4011. Kontogrupp 40 fungerar väl också. Det viktigaste är att det hamnar på ett 4xxx-konto när ni är byggföretag.

//Tina

Oftast handlar det om överblivet material vi inte kan använda igen och måste kastas.