Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra årsavgift miljöhantering

Behöver hjälp. Jag har fått en faktura på årsavgift för vårt företagskort gällande miljöhantering. Lättare sagt en årsavgift på att kasta skräp. Vad ska jag ha för konto på detta, givetvis moms 2641 och leverantörsskulder 2440, men sedan då? Saknar ett konto i debet.

22 SVAR 22
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förslagsvis 5160
Fd medlem
Inte tillämpbar

Även fast det handlar om bla träplankor och markstensspill? Sådant som blir spill efter våra byggen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

4600

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det Ni som "kastar" ert byggspill eller kommer någon och hämtar detta hos er? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det är vi som kastar vårt byggspill. Vi åker själva till tippen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vårt så kallade "återvinningskort" där vi själva då kör iväg vårt spill konterar jag 5160
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då gör jag det med 🙂 Tack för svaren!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Cornelia; bedriver ni byggverksamhet i så fall är avfallshanteringen ingen kostnad som ska redovisas bland driftskostnad egen fastighet dit konto 5160 hör

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

men 4600 kan ju inte heller i så fall vara riktigt , gäller ju ingen underentreprenör!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så som jag ser det, borde jag kanske skapa ett nytt konto åt detta? Årsavgift miljöhantering förslagsvis 6041? 6040 är kontokortsavgifter, så det borde väl fungera? 5 och 6 konton är ju övriga kostnader så det ligger ju i alla fall på rätt sida om man använder 5160 än 4600 som hör till material och varukostnader, vilket det egentligen inte riktigt är väl?
Fd medlem
Inte tillämpbar

5160 är ju städning och renhållning av fastigheten under klassen 516 -  övriga kostnader som inte är kopplade direkt till lokalen på fastigheten utan där ligger ju även trädgårdsskötsel och snöröjning, Så när man städar upp överblivit/kasserat/spill  blir min tanke 5160
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaa, men detta var svårt. Vet inte riktigt vad för konto som är rätt, men tror ju i alla fall att det hamnar på rätt ställe så länge det är ett 5 eller 6 konto. Men det var svårt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

4610 främmande tjänster - en direkt kostnad i din byggverksamhet = kontoklass 4xxxmen inget varuinköp -

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Självklart en materialkostnader att hantera byggspill mm

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

behöver ju inte vara spill från ditt material, kan ju vara utbytt material!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oftast handlar det om överblivet material vi inte kan använda igen och måste kastas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

4610 finns inte som standard i BAS kontoplanen hos mig. Är det något som borde ligga i BASEN? Eller är det ett konto som jag får välja till? Jag vet inte riktigt vad jag ska välja.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Borde det inte bli på 48 konto då? Det är ju en fri kontogrupp?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vi är ett byggföretag och jag lägger faktiskt detta på 4600. Jag motiverar det med att de gör mig tjänsten att ta hand om mina sopor 🙂 och jag slipper så många konton. 

Alternativet är att skapa ett konto t ex 4011. Kontogrupp 40 fungerar väl också. Det viktigaste är att det hamnar på ett 4xxx-konto när ni är byggföretag.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då borde 4800 också fungera? För nu lade jag upp ett sådant konto. Kallade det årsavgift miljöhantering

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27