Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra bet. av lev.fakt med innestående pengar - Administration 500/1000/2000

Det här blev mer invecklat än vad jag trott... Har inte hunnit kika på det här förrän nu och det är en sak jag inte förstår. Tidigare person på min tjänst har krediterat ursprungsfakturan som blev betald 2 ggr. Den ligger under betalningar. Hon har skrivit ut en leverantörsreskontralista där kreditfakturan syns överst och de fakturor som kommit från leverantören som vi inte ska betala syns där med. Och det går att se vad vi har kvar innestående. Men varför har hon krediterat ursprungsfakturan? Hon var väldigt erfaren så jag antar att hon hade en plan med detta som jag inte förstår. Nu ligger alla fakturor vi fått inlagda och skapar jag en ny lev.reskontralista så ser jag att nu är vi skyldiga leverantören pengar. Hur går jag vidare härifrån? Det här med kreditfakturan förbryllar mig för den blev ju faktiskt betald korrekt från början så den ska väl inte krediteras... Detta blir måndagens utmaning men har någon en idé om vad som hänt här så får ni gärna skriva några ord:)
UTFORSKARE

Re: Bokföra bet. av lev.fakt med innestående pengar - Administration 500/1000/2000

Jag tror att det bästa du kan göra, är att kontakta leverantören. Berätta vad som skett och hör med dem hur det ser ut på deras sida i deras kundreskontra, menar jag.

Om du kan få ett utdrag från dem på de fakturor som är inblandade, så har du enklare att matcha dina siffror och fakturor med deras. Du måste också höra efter hur de bokade upp dubbelbetalningen från er, och hur / mot vilka fakturor som de kvittar / har kvittat detta. Du får då en mall av dem, som kan bringa klarhet i allt.

Sen måste man också beakta att hur duktig man än må vara, så kan man ibland få hjärnsläpp och göra fel. Det betyder att din företrädare kanske har gjort fel trots kunskap och erfarenhet. Men vet aldrig. Man gör inte fel enbart av kunskapsbrist utan ibland så vänder man runt allt fel på grund av yttre omständigheter.

Börja med att kontakta dem och hör efter hur det ser ut i deras kundreskontra. Det hjälper dig en bra bit på vägen. Skriv ut deras kundreskontra och skriv sedan ut din reskontra. Lägg papperen bredvid varandra. Det som är lika på bägge bladen, stryker du över. Sedan blir det en eller flera poster över på din sida. De är fel och måste vändas bort med ny internkredit eller -debet.

Lycka till!

Mvh Lena
NY MEDLEM

Tack igen för ditt svar. Jag har varit i kontakt med leverantören samt tidigare ekonomikonsult. Hon minns ju inte riktigt varför det var bokfört som det är men hon försökte hjälpa till. Så jag hoppas jag lyckas ordna detta snart 🙂 Håll tummarna 😄
UTFORSKARE

Jag håller tummarna!
Lycka till!!