Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emelie7
MEDLEM

Bokföra bil köpt från privatperson

Hej, firman har köpt en bil från privatperson och jag har nu ett kvitto framför mig på 9000 kr. Ingen moms finns registrerad. Hur kan jag bokföra denna?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

För att få dra av ingående moms vid inköp ska detta framgå av fakturan/kvittot.
Därför bokför du köpet såhär:
1930 kredit: 9000
1241 debet: 9000

I mitt exempel är bilen värderad som en anläggningstillgång och bokförs då på tillgångskonto (1241).

Eftersom bilens värde understiger ett halvt prisbasbelopp (22 250:- år 2013) får du göra direktavdrag på bilen och alltså bokföra den som kostnaden direkt.
Om du vill göra det bokför du istället bilen:
1930 kredit: 9000
5410 debet: 9000
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

5410 är ju bra samlingspost, men om jag vill precisera vad jag köpt i bokföringen, t ex en dator, kan jag inte bokföra den som 1250 under maskiner och inventarier? Jag antar att precis som enligt exemplet ovan blir då datorn värderad som en anläggningstillgång, vilket per definition innebär att jag måste bokföringsmässigt avskriva den enligt reglerna och att den inte direktavskrivs?
Med andra ord är det aldrig beloppet som styr om det direktavskrivs eller inte utan kontonumret?
Tänker jag rätt?

Hej!

Ett direktavdrag betyder att du får ta upp hela kostnaden för ditt inventarie samma år som inköpet sker, detta påverkar ditt resultat.

Avskrivningar görs om inventariet räknas som en anläggningstillgång. Då påverkar inventariet inte resultatet utan det är själva avskrivningen som räknas som kostnad det året. Man kan säga att man fördelar kostnaden för inventariet på flera år.

Du måste göra årliga avskrivningar om ditt inventarium har ett inköpspris på ett halvt prisbasbelopp och har en användningstid på 4 år eller mer.

Konto 5410 är precis som du säger en samlingspost, vill du precisera ditt inköp kan du skapa exempelvis konto 5411.
Detta är kostnadskonton som påverkar resultatet och alltså ska användas om inventariet ska påverka ditt resultat direkt (direktavdrag).

Konto 1250 är ett tillgångskonto, och på samma sätt här kan man skapa underkonton för att specifisera inköpet. Kontona som börjar på 1 påverkar tillgångarna och är alltså ett konto för inventarier som räknas som anläggningstillgångar.

Det som avgör vilket kontonummer du använder är alltså om det ska ske direktadrag eller om du ska göra avskrivningar.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~