Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av fonder i samfällighetsförening

Samfällighetsföreningen har sålt sitt fondinnehav. I kontoplanen i Visma förening finns ej något kontoslag för detta med, så måste skapa/lägga till det. Men vilket konto ska kapitalvinsten bokföras på?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej JH!

Grundprincipen är att man använder samma konto som fonderna finns bokförda på, t ex 
1810 för att bokföra försäljningsvärdet, (det ska vara efter avdrag för courtage och andra avgifter). Den vinst man eventuellt gjort
ska man sedan boka i 
kredit på 8350.
Tillägg: Detta gäller vi kortfristiga placeringar, skulle det röra sig om långfristiga placeringar kan det se lite annorlunda ut. Det är hur som helst det som styr vilka konton man använder och hur de ska bokföras.

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Och tack!
Föreningens f d "externa" resurs bokförde våra fondandelar under konto nr 1940 och värdeförändringen under konto nr 8390. Kan jag bokföra värdeminskningen under dessa kontonummer men som ett minusbelopp? Alltså 8390 kredit minus 5,52 och 1940 debet minus 5,52? Annars stämmer det ju inte, när jag senare bokför försäljningen, som omfattade samtliga fondandelar. Måste ju bli 0,00 i resultatrapporten på 1840. 
/Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Linnea,

Om jag förstår din fråga rätt så vill du minska beloppet på konto 1940?
Konto 1940 ökar i debet så om du vill minska skulden måste detta konto krediteras och då får du debitera konto 8390 för att det ska balansera.

Båda kontogrupperna minskar i kredit och ökar i debet.

Ha en fin helg
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag chansade! Jag debiterade försäljningsvärdet på företagskontot. Kvar på 1940 finns därefter 5,52 = årets värdeminskning. Bokförde dessa 5,52 på 8350. Och fick som jag hoppats! Minusbelopp i resultatrapporten och 0,00 på 1940. Även en amatör kan! Med god hjälp av Visma Forum! /Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra fondförsäljning - eEkonomi.

Jag är nybörjare, använder Visma eEkonomi och ska registrera en fondförsäljning, hur gör jag?