Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra i VISMA och lägga in fakturering från ett annat ekonomisystem månadsvis

Hej,

Vi har VISMA som bokföringsprogram, men vi har ett system där vi gör kundfakturor i diverse projekt som läggs in manuellt i VISMA som en klumpsumma och där vi redovisar försäljnngen + momsen med en excelrapport från det andra systemet som underlag. Hur blir det när man gör en återbetalning av en kredit till en kund, då den redan är redovisad via excelarket, med kundfordringskontot och försäljning tjänst med tillhörande moms som motkonto, så att det inte blir dubbelt? Man drar kreditsumman från bankkontot 19XX, men vilket motkonto ska jag använda?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När man vanligtvis skapar en kreditfaktura bokas den mot 1510 K, 2611 D och 30XX D på fakturajournalen. När du sedan skriver ut inbetalningsjournalen bokas det 1510 D och 19XX K.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Så är det, men mitt problem är att detta har redan blivit redovisat i VISMA manuellt eftersom det läggs in från ett annat ekonomiskt system och problemet är nu att kunden önskar få sin kreditutbetalad, då han inte har någon faktura utestående hos oss, hur ska jag då redovisa utbetalningen av krediten, då jag redan har redovisat momsen och försäljningen. Lite krångligt att förklara.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Förstår inte helt om krediten är bokförd eller inte.

Bokför du enligt ovan så krediteras både moms och försäljningen. Vill du inte bokföra mot kundreskontran byter du ut 1510 mot 19XX.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Krediten är bokförd redan, så mitt problem är hur jag ska bokföra själva utbetalningen, från bankkontot, men vad blir motkontot då?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle behöva lite mer information från dig.

Hur har du bokfört fakturan och inbetalningen från kunden?

Har du gjort något mer i din bokföring där efter?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När fakturan betalas så blir det 15XX och 19XX. Krediteras fakturan, så kommer det in på den månatliga rapporten och den bokförs i VISMA med 15XX konto och 30XX och 26XX konto. Det är nu när jag ska betala ut krediten till kunden som jag tycker att jag inte kan använda 15XX-kontot igen eftersom det känns som det blir dubbelt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 1510 är vanligtvis med 4 gånger i huvudboken så att saldot nollas där. Se de olika konteringarna nedan

Försäljning - 1510 D, 26XX K, 30XX K

Inbetalning - 1510 K, 19XX D

Kreditfaktura - 1510 K, 26XX D, 30XX D

Betalning till kund - 1510 D, 19XX K

Hoppas detta hjälper dig!