Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning av kundfaktura via faktoringbolag

Inbetalning av faktura har skett via factoringbolag med avdrag för provision som genererar en differens mot fakturerat belopp. Hur bokför jag?

9 SVAR 9
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du registrerar inbetalningen under Försäljning - Kundfakturor på fliken Spårning på fakturan. Välj kommandot Direktbetala och fyll i inbetalningsdatum och konto dit pengarna har kommit in.

I fältet Betalt och Betalt kr låter du hela fakturabeloppet stå och så fyller du i factoringavgiften i fältet Avgift och till höger om det fältet väljer du vilket konto detta ska bokföras på.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar:)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följdfråga ang momshantering. Vi har fakturerat med omvänd moms och factoringbolaget har bakat in moms på provisionen. Har än känsla av att det inte är korrekt för oss att redovisa. Det finns ju heller inget utrymme för detta i direktbetalningsfunktionen.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Din omsättning och den omvända skattskyldigheten är oförändrad även om du har ett annat bolag som sköter detta åt dig.
Däremot om factoringföretaget har lagt på moms på avgiften så bör du ju registrera den också.

Då är det kanske enklast att du registrerar fakturan som helt betald precis som vanligt och därefter gör en manuell verifikation där du redovisar 1930 kredit och sen redovisar kostnaden och den ingående momsen i debet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Avdrag för faktoring - Administration.


Hej!

Jag har exakt samma problem. Hur löser jag det i Visma Administration 500? Programmet ser inte likadant ut.

Med vänlig hälsning Emma

Note: This topic was created from a reply on the Försäljning av faktura - eEkonomi topic.

Hej Emma!
Jag tror att du får svar på din fråga i den här tråden.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag har hämtat inbetalningar med fil från banken innan vi sålde fakturorna. Kan man på ett smidigt sätt fortsätta med det? De betalar ju in en klumpsumma på senaste bunten avdraget för avgifter. Eller måste man direktbetala en och en?
Annika

Hej Annika!

Återrapporteringen på kundinbetalningarna brukar kräva att beloppen är per faktura. Kanske kan ditt factoringbolag skapa en återrapporteringsfil till dig?
Jag är lite osäker på hur det brukar fungera. 

I annat fall får du antingen direktbetala fakturorna en och en eller via en betalbunt.
Då går du in under  Betalningar - Inbetalningar och skapar en ny bunt. Då anger du ett totalbelopp och kan plocka upp flera kundfakturor mot samma belopp.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~