Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av cykel

Hej! Jag har köpt en lådcykel för att göra transporter i firman. Vilket konto bokföra jag denna på? Maskiner och inventarier?

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Vår bokföringsexpert svarar på en liknande fråga och reder ut lite vad som gäller, främst kring frågan om man ska använda cykeln både i företaget och privat, men även lite allmänt. Läs mer här: Inköp av cykel för företag och privat bruk

Om cykeln kostar under ett halvt prisbasbelopp (22 250 kr år 2013) kan du dra av kostnaden direkt. Du kan använda exempelvis konto 5430 - Transportinventarier eller 5410 - Förbrukningsiventarier. 

Du får gärna återkomma om det skulle vara så att cykeln kostar mer än 22 250 kr, så ska vi reda ut vad som gäller då.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

1. Om cykeln kostar 50.000 SEK. Vad gäller då om jag har den som ett arbetsverktyg men samtidigt behöver transportera den privat för att kunna parkera den på lämpligt sätt?

 

2. Om jag cykeln även köpts in och anpassats för verksamheten med reklam/budskap logga etc på cykeln. Vad gäller då? Skall det istället bokföras som marknadsföringskostnad?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det exkl moms? Den kostade 19413 exkl moms. Varav ca 2000kr i frakt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ja det är anskaffningsvärdet exkl moms som ska vara under ett halvt prisbasbelopp.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Tackar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket konto sätter jag lämpligen fraktkostnaden på? Skiljer det något mellan inköp av varor för försäljning och för inventarier?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så länge det inte avser fraktkostnader du har i samband med att du säljer något väljer man vanligtvis samma konto som för inköpet, alltså samma som du valde för inventariet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Tack. gör man samma då för ex inköp av varor? På konto 4000?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja precis! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem!
En cykel som kostar 50000 kr i inköp och som avses att användas som ett arbetsverktyg bokförs som inventarier, förslagsvis på konto 1240, Bilar och andra transportmedel.

 

När det gäller kostnader för reklambudskap på cykeln kan du eventuellt bokföra dessa som marknadsföringskostnader om du anpassat cykeln i efterhand och haft extra kostnader för att lägga till dekaler mm. Ingick dekalerna i det ursprungliga inköpspriset av cykeln kan du räkna in även dessa kostnader i cykelns värde som inventarie.

 

Om ditt enda privata nyttjande av cykeln är att cykla den till en säker förvaringsplats och sedan tillbaka till arbetet igen nästa dag, tror jag inte att du behöver ta upp det som en förmån. Om du däremot använder cykeln för andra privata resor på fritiden ska cykeln tas upp som en skattepliktig förmån på lönen. Läs mer om reglerna för förmåner hos Skatteverket. Där finns också exempel på hur beloppet för cykelförmånen beräknas.

 

/Anna-Carin

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan man köpa en cykel på sitt AB?.

Funderat på att köpa mig en cykel men kan jag köpa den med bolagets pengar? Jag kan lika gärna ta cykel i tjänsten ibland som att köra bil.... och även egentligen när man ska uit på ärenden.

Hej,

 

Mitt företag kommer köpa in en cykel för företagetspengar, som sedan är tänkt att förmånsbeskattas. 

 

Låt säga inköpspriset är 50 000kr

Avskrivning på 6år

 

Söker tips på hur det rent praktiskt bokförs i Visma, och hanteras ut på lönen. Någon som ske sprida lite information, om vilka konton som används och hur man gör det på rätt sätt i Visma.

Lägger upp det som en inventarie? Bokför man momsen på något speciellt vis?