Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Bokföra lösen av leasingbil för ett AB

Hej, Behöver hjälp med hur jag ska bokföra en intäkt som vårt AB fått från det företag som löste den av vårt företag leasade bil. Finansiell leasing.

Det är bilföretaget som står som inbetalare vad gäller lösenavgiften till Volkswagen finans. Bilföretaget betalade efteråt in de pengar som "blev över"  till vårt företag. Detta eftersom de värderade bilen till ett högre värde än själva lösensumman.


Hur ska jag nu bokföra detta? 

Mycket tacksam för svar. I och med att jag läst mig till att det finns olika tolkningar.

Vänligen,
Karin

3 SVAR 3

Som jag har lärt mig så skall man bokföra den som en kreditering på leasingkontot då man betalat "för mycket" i leasing. Kan iofs få den effekten att man får en positiv leasingkostnad men även det är ju på sätt och vis rätt. Och man skall då även, vid leasing av personbil, redovisa 50% moms. Men som sagt, det finns flera tolkningar av hur man skall göra. Men jag kan tycka att den här är logisk. 
Det finns dock fall där man "säljer" leasingkontraktet till en ny leasetagare och då är det full moms på den försäljningen av avtalet så vitt jag lärt mig. Har dock aldrig varit med om det upplägget själv. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beloppet du fått är ett resultat av en försäljning, en reavinst, resultatet av att leasingförtaget först sålt bilen till dig för bilens restvärde vid avtalets utgång och sedan köpt den av dig för ett marknadsvärde - konto som konteras kredit blir då i klass 39xx, reavinst vid försäljning fordon

Mikael

Om affären är gjord på det sättet och det är en personbil så får inte du lyfta någon moms på det inköpet, och inte ta ut någon moms av leasingföretaget när dom köper den och det är ju inte intressant för dom. Det dom alltid gör är att dom ersätter dig för mellanskillnaden mellan restskuld och marknadvärde, detta för att inte bilen skall lämna momsvärlden och därigenom inte gå att lease ut igen.
Så jag håller inte med om det resonemanget, däremot är just att boka det som en sänkning av erlagda leasingavgifter väldigt logisk.