Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra överföring mellan två olika bankkonton

Jag har fört över 50 000 från ett av våra bankonton (1930) till ett annat (1968).

Jag har bokfört kredit 1930 och sedan debet ett kostnadskonto i kontoklass 3.
Dvs vad kostnaden gäller

I och med att jag bokför även vårt affärskonto 1968, dit pengarna överförts till, så undrar jag hur jag gör då?
Debet 1968 men vad använder jag för konto för kredit?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Först Skule jag göra en verifikation på själva överföringen dvs:

1930 kredit och 1968 debet

Sen göra en ny verifikation på vad kostnaden gäller:

debet på kostnadskontot och sen kredit på 1968
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för svar. Ska titta på det igen och kanske återkommer. Är relativ ny på bokföring...
sivlai
MEDLEM

Jag skulle ha gjort så här: D 1968, K 1930 först och sedan D kostnaden, men ska du verkligen använda ett konto i klass 3 då, det är ju intäktskonton? och sen K 1968.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för svar, och jag skrev fel...kostnaden har bokförts på ett konto i klass 4 :).
Ska titta på det igen och kanske återkommer.

Vad avser kostnaden för något? Om du bara fört över pengarna från ett bankkonto till ett annat som företaget har så är det ingen kostnad i sig. Kostnaden uppstår om du sedan betalar ut pengarna från kto 1968 och inte förr. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Det är där det kan vara ett problem och är lite komplicerat att förklara...
Ska försöka men tror nog att det här är lite speciellt....

Utbetalning/överföringen gäller ett anslag (4012) till ett av föreningens "avdelningar" som för tillfälligt har "egen" ekonomi men vi bokför.
Och som då bokförs i samma "företag" som föreningen (men de har ett eget bankkonto).

Om vi använder debet 4012 när vi krediterar utbetalningen mot vårat 1930, så skulle jag vilja använda kredit 4012 och debet på 1968.
Men då tar det väl ut bokföringen på själva anslaget? Dvs först debet och sen kredit.

Själva anslaget är viktigt att kostnaden bokförs så att det syns i föreningens bokföring.
Dvs att "avdelningen" fått ett anslag.




Aha. Mitt förslag är, om jag nu tolkar det rätt, att du då bokför överföringen dels mellan 1930 och 1968 som avser själva kapitalet, sedan så borde du kunna ha ett 40XX konto som heter lämnade anslag och då blir en kostnad i själva grundföreningen och sedan ett 30XX-kontot som blir erhållna anslag i avdelningen. Brukar välja att redovisa föreningar men en funktionsindelad kontoplan istället för en vanligt kostnadsslagsindelad. Lättare att hålla isär då och man kan även kombinera en sådan med kostnadsställen så blir det ännu lättare... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!! Det för låter bra.
Ja, jag vet att det inte är optimalt som vi gör nu men det är en tillfällig lösning för i år.
Men uppkommer behovet igen så ska jag nog få vår förening att hantera det annorlunda.
Tack igen 🙂