Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföring av Kortbetalning och Atg +Sv.spel i en enskild firma

hej, Jag hjälper en spelbutik med den löpande bokföringen. dom har både atg och sv.spel samt kortbetalning. Det blir alltid fel bokföringstekniskt när man ska bokföra sv.spel och ATG. dessa är ju ingen tillgång utan ska ju bara vara ett betalsätt och ska inte på verka kassan. vet inte vilka konton man ska använda för att det ska bli rätt.
18 SVAR 18
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföring av Kortbetalning och Atg +Sv.spel i en enskild firma

Hej!

Hur ska detta påverka din bokföring? 
Jag kan tänka mig att detta ska bokföras som en skuld på till exempel konto 2890.

Alltså får du in pengar i din kassa för de här spelen så skulle jag kunna tänka mig att det blir 1910 debet och 2890 kredit.

När jag googlade lite på detta verkar det som att det finns en handbok för spelombud med förslag på hur bokföringen ska skötas. Kanske kan du kontrollera med Svenska spel eller ATG om de har några tips.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Hej Anna,
Sv.Spel och ATG har en provisionsfaktura med utgående moms (vilket är en provisionsintäkt)
blir det in i kassan 1910 ?
Sedan har dom en avgift som bara ska bokföras runt ? ut från företagskontot 1930, in på ett
avräkn.konto 2490,2491, sedan dras dessa pengar från avräkn.kontot av atg och sv.spel
och var sätter man dom efter det? idagsläget har dom hamnat på 1910 debit. och det blir fel.
det blir minus i kassan. och det blir fel nu när man ska fylla i NE-blanketten.
CONTENT PRODUCER

Hej!

Får du en faktura från dem då? Eller fakturerar du dem?

Tänker att en försäljning över disk skulle kunna se ut såhär:
1910 Debet (om du får in pengarna i kassan) Hela beloppet du får in
2890 eller liknande skuldkonto Kredit, det beloppet som du kommer betala ut till ATG
392x Kredit, själva provisionen. Kontrollera hur detta ska påverka din momsdeklaration

Eller får du provisionen i efterhand?

Om du inte får ihop det får du gärna återkomma med exempel på hur flödet ser ut och exempel på belopp.

/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Boköringsrapport från Svenska Spel.

Hej bokföringsexperter!

Jag bifogar en redovisningsrapport från Svenska Spel, som jag betraktar som en rejäl utmaning att bokföra. Ytligt sett verkar det enkelt, men följden blir efter ett tag ett kassakontot (1910) som inte motsvarar verkligheten, dvs det blir alldeles för högt. Kassakontot ackumuleras. Men visst folk betalar sina spel (kontant eller med kort) och kassakontot (1910) är ett naturligt motkonto. Men ändå känns det inte rätt. Kassakontot stiger över alla bräddar. Kanske gör jag fel.

Den som har en genialt förslag för gärna kommentera eller komma med ideer.

Varma hälsningar/ Svenolof

Hej!
Jag har precis samma problem, en kassa som bara blir större.
Jag bokför alla avräkningar från Svenska Spel och ATG mot kassan (kassa in), sedan
får jag en gång i månaden en sammanställning från banken på kortbetalningar
som jag då bokför 1930 och krediterar 1910. Min bokföring ser också ut som ovan.

Problemet är att det betalas kontant också och det betalas ut vinster kontant, hur skall
jag bokföra detta?  1910 kredit, men vilket motkonto skall jag använda.
Tacksam för tips.
ANSTÄLLD

Hej! Tyvärr kan jag inte bidra med några tips då jag aldrig hanterat den här typen av transaktioner tidigare. Förhoppningsvis finns någon annan användare av forumet som kan hjälpa till, annars rekommenderar jag dig att vända dig till en redovisningskonsult.
NY MEDLEM

Försöker att lägga till ett svar men det går inte.
Är det någon begränsning på hur mycket man kan skriva?
Har skrivit ca 2000 tecken + några bilder.
CONTENT PRODUCER

Hej!
Det tror jag inte att det gör. Får du några felmeddelanden? Kan du testa att dela upp inlägget?
Anna Svensson
NY MEDLEM

Ska försöka ge er ett sätt att lösa problemet.
OBS! Har delat inlägget i två delar.

Ska sägas direkt att jag sålde min spelbutik i maj så jag reserverar mig för ev förändringar i redovisning till spelbolagen. Vet inte heller hur man redovisar/hanterar handlarkvitton. Annars har min modell fungerat klockrent. Stämmer alltid (nåja) och det blir inga konton som "svämmar över".

Fört och främst:
*Bokför rätt redan varje dag
*För att lottredovisningen ska stämma till Svenska Spel bör man inventera aktiverade lotter löpande (Jag gjorde det varje vecka). Gäller bara Svenska Spel eftersom ATG hanterar både försäljning och vinst i terminalen.

Z-Rapport

Från Z-rapporten bokar du dagens lottförsäljning
1401 K 2060:- (1401=lager lotter)
1910 D 2060:- (1910=Kassa)

Sv Sp-Kvitto

Från Svenska Spel-kvittot bokar du dagens summa spel och vinstutbetalningar.
2891 K 4353: (2891=Skuld Svenska Spel)
2891 D   450:-
1910 D 3903:-

ATG-Kvitto

Från ATG-kvittot bokar du Dagskassan
2892 K 2778,50 (2892=Skuld ATG) (OBS! Ingen lottredovisning. Finns under Netto Part)
1910 D 2778,50

Fortsättning följer.