Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföring av reklamation i form av nya varor i ersättning - Administration

Kunden har beställt en vara som han har betalat. Varan har gått sönder / alt. är felaktig.
Vi skickar ut en ny vara som kompensation och vill få bort denna från vårt varulager.

Jag har förstått att man då kan göra en ny order med ett nollvärde och fakturera denna.
Men då försvinner ju endast antalet från varulagret - ska man inte ha med ett inköpsvärde för att värdet på varulagret ska stämma vid inventering??

2 SVAR 2
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföring av reklamation i form av nya varor i ersättning - Administration

Det sker per automatik om du använder artikelregistret vid order/fakturering.
Då plockas antalet artiklar ur lagret till aktuellt FIFO-värde, för att lagervärdet skall bli korrekt.

Använder du inte artikelregistret så kommer du uppleva differensen vid inventering, och där korrigera lagervärdet.
NY MEDLEM

Re: Bokföring av reklamation i form av nya varor i ersättning - Administration

Värdet försvinner ur bokföringen när du kör en lagerförändringsjournal, inte direkt när du gör uttaget via nollfakturan.