Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Bokföring av torkskåp modell större

Vi har renoverat en förskola som drivs i kommunens regi, och har här bl a köpt in 2 st torkskåp modell större, till kostnad 31 120 :- resp 21 520:-. Torkskåpen levererades direkt till förskolan för installation. Nu har jag fastnat i vinkelvolten med hur jag bokför dessa två?


S G

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett materialinköp för att säljas konto 4010 debet

Mikael

Ok bara så jag fattar rätt, är det för att dom då inte används i vår egna verksamhet och inte kommer in till oss, utan går direkt till deras verksamhet?
S G
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej SG
Om den frågan “OK bara så jag fattar rätt ......” är ställd till mig så ska du inte fästa ngn vikt vid mitt svar eftersom mitt svar kommer av att jag trodde du var entreprenör och att kommunen köpte skåpet av dig för att vara en del av en renoveringsentreprenad du utförde på deras fastighet
Mikael

Eller är det så att ni äger lokalen och kommunen har verksamhet i den? Framgår inte riktigt av frågan. För i så fall så får man väl anse att det här är inventarier. Boka som kostnad eller aktivera beror på hur det ser ut i övrigt kan jag tycka. En annan fråga då är om beloppen är inklusive moms. Om det är så att ni äger lokalen så får ni ju inte lyfta moms på dessa då ni inte får ta ut moms på hyresgästen när det är en förskola, så vitt jag förstår det... 

Helt rätt så skulle det kunna vara, för vi äger andra fastigheter där kommunen driver förskolor, och hade ärligt talat inte en tanke på att så kunde vara fallet att det kunde spela in. Dom beloppen jag skev var inte ink moms, men det är ju moms på fakturan.

Antar att ni då inte skall fakturera den vidare utan det är en investering i den av er ägda fastigheten. Då är det ju inventarieinköp och om ni gör direktavdrag på dom eller lägger dom som inventarier beror ju dels på beloppens storlek men framförallt på den ekonomiska livslängden. Är den längre än 3 år så blir det ju ingen direktavdrag. Momsen är viktig då ni, förutsätter jag, inte tar ut moms på hyran till kommunen och ni får därigenom inte heller lyfta momsen på inköpen...