Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ellge_
MEDLEM

Bokföring/bokslut i låst period

December ska ju i vissa fall låsas efter januari. Hur ska man då kunna bokföra poster för bokslutet, som ju i princip kan göras fram till 15 juni om man har byråanstånd?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

En del program har en månad efter december benämnd period 13 eller bokslut, just för det syfte du anger, kolla om det är så i ditt program

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....i annat fall; lås inte december

Mikael

Jo men det är just det som är problemet, om jag inte låser bryter jag mot BFN:s vägledning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Våga se BFN:s vägledning som det den är, en vägledning, inte något absolut i alla lägen.

Det är att anse som överordnat att redovisningen blir rätt.

Mikael
Ellge_
MEDLEM

Det går tydligen att registrera verifikationer den  31 dec även om månaden är låst (dock inte om året är låst) så det har löst sej.
Ing-Mari3
MEDLEM

Förstår verkligen inte varför man ska låsa. Blir ju bara krångligt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag låser aldrig och har tagit bort varningarna i företagsinställningarna. Tyckte en gång att jag var duktig då jag låste 2014 efter ett halvår, men insåg snabbt mitt misstag.

När vi ändå talar om att låsa perioder är jag tveksam till syftet med att i eEkonomi (nu talar vi ju inte om eEkonomi, men ändå) tvingas låsa, verkar det som i alla fall. eEkonomi vänder sig till mindre bolag där man bokför själv. Då förekommer det att man kanske stämmer av allt en gång om året inför bokslutet. Har man då tvingats låsa perioder blir ju bokföringen helt galen om man inte kan låsa upp. I program som vänder sig till småföretagare som själva ska sköta bokföringen, måste man ju vara mer flexibel än motsatsen. Varför måste allt vara hugget i sten direkt?

//L

Ellge_
MEDLEM

Håller fullständigt med ovanstående, men nu är ju reglerna som de är. Och det funkar att bokföra på sista dagen i räkenskapsåret även om månaden är låst.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LW och Ellge.

Precis som ni är inne på går det mycket riktigt att registrera verifikationer per t ex 31/12 om december är låst, dock går det inte om hela bokföringsåret är låst.

När det gäller Visma eEkonomi och låsning av perioden, vill vi hjälpa våra kunder att göra "rätt" och följa anvisningarna. Omsättningen styr när en låsning ska ske och t ex för de minsta bolagen behöver ingen låsning ske förrän deklarationen är inlämnad. Det går även att låsa upp en period i Visma eEkonomi, om du av misstag har låst en period. Bokföringsnämnden rekommenderar dock att du inte låser upp bokföringen.

Tack för en bra tråd och er input.

/Victor