Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Bokföring factoring - Administration

Hej,

Jag har en fråga angående hur jag bokför factoring, jag undrar om jag har rätt i följande? Har läst tidigare trådar och gjort lite research men är osäker! Vi erhåller 70% när fakturan skickas, sen kommer 30% när fakturan betalas av kunden. Vi har en årlig avgift som bokförs separat. (AB, fakturametod)

Kundfaktura 75000kr, moms 15000 inkl.

Automatisk bokföring av fakturan på 1510 (75000), 2611 (15000) och 3041 (60000). 

sen gör jag en manuell verifikation när redovisningen kommer och 70% av pengarna kommer in:

krediterar 1510, debiterar 1512 med hela summan 75000, de 70% om 52500kr går in på 1930 och krediteras då konto 2811 med 52500?

När resterande 30% kommer in debiteras 1930 med 22500 och 2811 krediteras. Sen i sista steget debiteras 2811 på hela beloppet 75000 och 2440 krediteras.

Är detta korrekt eller är jag ute & cyklar? och isf hur betalas fakturan i själva systemet? skulle uppskatta svar så fort som möjligt!!

Tack.

9 SVAR 9
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföring factoring - Administration

Hejsan!

Jag funderar på om du skulle kunna boka fakturan direkt från början mot 1512, för att på så sätt slippa onödiga steg. 

Du bokar upp:
1512 D 75000
2611 K 15000
3041 K 60000

När sedan betalningen på fakturan på 70 % och då bokförs:
1930 D 52500
1512 K 52500 

Till sist blir det då:
1930 D 22500
1512 K 22500

Fakturan är nu slutbetald

I denna tråd har vår bokföringsexpert kommenterat Hur bokför jag fakturabelåning
Highlighted
UTFORSKARE

Hej!

Tack för ditt svar! Det var precis det jag har gjort, men blev osäker när jag läste på lite - vad händer om kunden inte betalar?

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Det vanligaste är att factoringföretaget driver in pengarna, men kontrollera detta med ditt factoringföretag.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
Vi har blivit drabbade av det faktum att en faktura vi skickat till ett finansieringsföretag inte betalats. Detta inträffade under en sk karensperiod, så nu är vi återbetalningsskyldiga fakturabeloppet.  Hur ska man bäst bokföra detta? Kunden står inför rekonstruktion.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej Helen!

I dokumentet Bokföra kundförluster hittar du hur du ska bokföra konstaterad kundförlust.
Highlighted
NY MEDLEM

Ok, tack. Men det kruxiga är att jag har ju betalningsregistrerat fakturan vi sålde/fick betalt för. Det kan jag ju inte backa. Ska jag stryka verifikatet och framställa en ny faktura?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Jag undrar om du har fått någon faktura från factoringbolaget gällande denna, och i så fall också hur den utgående momsen ska hanteras?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag blir inte klock på det, jag läst alla tråd om factoring och inget kan jag göra i praktiken.

Jag skriver en faktura på myvisma enskild firma på 55000.

Jag mejlar fakturan till factoring i en annan bank.

banken betalar dagen efter, låt säga 53000 o resten är avgifter.

När jag vill bokföra fakturan så brukar jag bokföra den att den är betald till fulo och sedan skriver en leverantörfaktura från factoringen på deras avgift. kan jag fortsätta på det sättet

NY MEDLEM

Hej!

Om du bokar fakturan som fullbetald så skulle du kunna skapa en manuell verifikation med avgifterna istället för att skapa en leverantörsfaktura, då det i verkligheten inte finns någon sådan eftersom avgiften är reglerad i samband med att du fått in beloppet på banken. 

Alternativt att du gör enligt exemplen i tråden.

Tack för din fråga!

/Carl