Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra factoring/regress

Hej, 
Jag har en fråga om factoring/regress som kunden har inte betalt på grund av kunden bestred fakturan och från factoring företag fick jag avräkning regress (-42500), räntekapitalisering (-187,56). Hur kan jag bokföra den? 
Tack på förhand
Viola
4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Viola, 

Om jag har förstått dig rätt så har du fått betalt från factoringföretaget tidigare men då kunden som fått denna kundfaktura har bestridit den så begär factoringföretaget dessa pengar tillbaka genom sin regressrätt? 
Hur bokförde du factoring innan regress? 

Om jag har missförstått så får du gärna specificera lite till, om inte annat besvara mina följdfrågor 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
Ja, det stämmer. Jag har bokfört så här:
1. D1511 K2611 K3011 (fakturerade faktura)
2. K1511 D1931 D2641 D6064 (registrerade inbetalning och bortskriv ingående moms och factoring avgift)

Därefter fick jag regress och hur kan jag koppla den i Visma och hur kan jag bokföra?


Bifogas kopia av avräkning 

Tack på svaret 🙂

Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Viola,


Jag kollar i boken Redovisa Rätt där det står att avgifter för factoringtjänster kan debitera konto 6064 och räntekostnaden för lånet kan konteras i kontogrupp 85, Räntekostnader och liknande resultatposter. På sidan Bokföra factoring från bokforingstips.se kan du läsa mer om det och få ett exempel på hur det kan bokföras. 


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Företaget har sålt en faktura till Promentor. Fakturan krediterades efter några månader och vi fick en skuld till Promentor, dock har vi sålt en ny faktura till dem som pengarna går till. Men hur bokför jag den ursprungliga skulden till Promentor som jag sedan krediterar när vi sålde dem en ny faktura?