Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-11-04 08:28 )

Hej.

Vi installerade nyss 'VISMA Administration1000' ver. 2020.2 på en ny dator.

Det funkade bra att läsa in säk kopior mm och att lägga upp bokföringsfilerna LOKALT på den dator programmet är installerat.

När vi försöker att läsa in våra bokföringsfiler från en nätverksserver dit vi kopierade våra bokföringsfiler (identiska med de lokala filerna, naturligtvis) får vi konstiga meddelanden om databasfel mm.

Vi har använt Visam Adm 1000 i väl 15 år och våra bokföringsfiler har hela tiden legat på nätversservern, och allt har funkat utan problem.

VARFÖR går det INTE att LÄSA IN BOKFÖRINGSINFO från en NÄTVERKSPLATS nu? Brandväggar med mm är öppna till nätverksplatsen (också för de filer som VISMA rekommenderar, tex programmet i sig + SQL filer)

Ngn som kan hjälpa ?

/Dalina

8 SVAR 8
Highlighted

Svar: Boföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

Hm. Beror ju lite på hur ni gjort. Om ni inte längre skall ha servern med i systemet utan bara ha programmet i den nya datorn så är det bara att göra en säkerhetskopia och sedan läsa in den i den nya datorn i programmet. men det känns som om ni gjort något annorlunda. Är tanken att den nya datorn skall "läsa" från servern så bör ni istället göra en arbetsplatsinstallation på den nya datorn... Men som sagt. Det behövs mer info....

Highlighted
NY MEDLEM

Hej.

Gör det inte för komplicerat...

Då vi har flera datorer vill vi lagra den info som vi alla använder på en och samma plats, tex en NAS (eller annan central enhet). Det är ren vardag, tex så lagrar oxå familjen musikfiler på ett och samma ställe (på en NAS). Denna lösning torde vara standard idag både privat och för mindre företag.

Vi har alltså datorer på litet olika ställen, kontor, hemma sommarstugan och vill kunna komma åt bokföringen oberoende på vilken fysisk dator vi sitter vid. Det är bara EN ENDA person som jobbar med bokföringen åt gången, så vi behöver således INGEN serverlösning där flera samtidigt kan sitta och jobba (s.k. byråstöd).

Vi har haft denna lösning i 15-20 år (!) utan några som helst problem, filerna hämtas ju bara från en nätverksplats i st f från den lokala datorn vi sitter vid.

Problemen började med version 2020.2; den version vi hittills haft installerad är 2017.x och med den funkar allt alldeles utmärkt med att ha filerna lagrade på en gemensam plats i nätverket.

Det är således ngt  med den nya versionen som hindrar detta - VAD?

Vänligen R Blom

Highlighted
CHAMPION

Den stora skillnaden är SQL som databas. 

Säkerheten är uppbyggd lite annorlunda. Detta gör att jag rekommenderar följande.:

• Kör en serverinstallation på den nya datorn. Denna maskin måste alltid vara igång
  • Kör klientinstallation på övriga datorer

Är det fortfarande problem är det bara att hojta till.

//Davor P 

Highlighted
NY MEDLEM

"Denna"? Du menar servern, förmodar jag?

Ja, det är redan gjort, och, naturligtvis, gör inte detta ngn skillnad eftersom klientinstallationen i princip är samma som en direktinstallation på arbetsdatorn.

Javisst är det SQL 2017 som är problemet. Det är kommunikationen över nätverkaet som inte funkar med den nuvarande designen med SQL 2017.

Vi undanber oss vidare kommentarer om de inte kommer från en tekniskt insatt person.

Highlighted

Re: Svar: Boföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

Hej Dalina,

Precis som Davor skriver så är en skillnad som skett under de senaste åren att vi har gått över till en SQL-databas. Hanteringen av databasfilerna skiljer sig från hur det fungerat innan 2017. Man kan exempelvis inte kopiera över företagsmappen som man kunde tidigare, det är därför Davor lyfte detta i sitt svar. Med den information som vi kan få här i forumet så är det svårt att hjälpa dig vidare. Vi hade behövt veta mer hur du flyttat bokföringsfilerna och hur din miljö är uppsatt. 

Du får gärna kontakta vår support så kan vi hjälpa dig med din installation och besvara eventuella frågor och funderingar. Välkommen att höra av dig! /Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Bokföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

Hej Tina.

Vilken "miljö" vi har, givet den info vi gett tidigare i tråden, är irrelevant. Vår fråga var mycket enkelt och rakt formulerad. Vi vet redan att "SQL-skiten" är problemet, och här tycks VISMA ha klantat till det riktigt, riktigt ordentligt...

Det här forumet är helt enkelt inte lämpligt för att ta upp tekniska frågor i. Det kände vi på oss från början, men vi ville likväl göra ett försök.

Vi håller oss borta framöver.

/Blom, f.d. C-programmerare

Highlighted

Re: Svar: Boföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

Hm... kan man inte längre bestämma var filerna skall ligga på en dator? Om jag t.ex. har en lös hårddisk och av säkerhetsskäl vill ha den som lagring, funkar inte det då numera. Det gick ju förr. 

Om det går så bör väl frågeställaren i sitt nätverk se till att NAS:en eller vad dom nu väljer att använda blir en del av nätverket och då ha sina filer på den men programmet på datorn, eller. Iofs inget jag skulle rekommendera då minsta glims i nätverket sannolikt skulle förstöra filerna. En av mina tidigare kunder har outsourcat sin serverlösning. Den leverantören har då valt att låta kunden ha programmet lokalt men sedan en nätverkssökväg till deras server. Har funkat hittills men gör det då kanske inte det nu? Eller....?. Inte heller det är något jag rekommenderar...

Highlighted
CHAMPION

Svar: Bokföringsfiler lagrade på en nätverksserver (ej lokalt)

Hej Dalina,

Jag hade inte hållt mig borta härifrån. Det är ju mycket tack vare dig och flera andra som ställer frågorna som gör att utvecklingen drivs framåt (eller som en del tycker bakåt....)

Mycket har förändrats i Administration och hur en del information lagras. En del har ändrats för att förbättra säkerheten, och detta säkerhetstänk gör att man ibland känner sig frustrerad....

• Vad är det för bokföringsfiler du vill kunna komma åt på din NAS?
  • Hur skall denna fil behandlas vidare?

//Davor P