Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföringskonto 3231 vid omvänd skattskyldighet

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-05-05 14:54 )

rutan där det står "momsskyldig vid omvänd skattskyldighet" kan man koppla så att när man kryssar i den blir det automatiskt konto 3231?

8 SVAR 8
Highlighted

Re: Omvänd skattskyldighet - Administration

Hej Jen!

Jag skulle ta mig en titt enligt bilden!

Med vänlig hälsning
Christian
Cash IT
www.cash-it.se
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Om du använder dig utav artiklar när du fakturerar kan du använda dig utav artikelkonteringar. Där kan du ange vilket försäljningskonto som ska användas vid en viss typ av försäljning.

Du kan läsa mer artikelkonteringar här.

/Elin
Highlighted
NY MEDLEM

Hej
Jag har varit inne på artikelkonteringar och det finns redan där. Då det inte är jag som gör fakturorna utan bara får sitta och rätta till kontot efter. Jag är ute efter en funktion att när rutan kryssas i blir det automatiskt 3231 på fakturan. Vad är det jag missar?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Ok, om markeringen finns inne på artikelkonteringen så är det rätt så långt. Det du dessutom ska kontrollera är att artikelkonteringskoden finnas upplockad på artikeln, och att kunden är markerad för "Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet" i kundregistret. Löser detta ändå inte problemet är det kanske lättare att du ringer in till oss. Då kan vi lättare ställa kontrollfrågor och felsöka och förhoppningsvis lösa din frågeställning snabbare.

Tack för ditt inlägg!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Jag uppfattar det som att artikeln finns, men de som fakturerar använder en annan artikel och Jen vill därför att det alltid ska bli konto 3231 när man kryssar i "omvänd skattskydlighet" är det riktigt uppfattat?

//Tina

Highlighted
NY MEDLEM

Hej Tina
Ja du har uppfattat rätt:)
Highlighted
NY MEDLEM

Men, vad skumt. Det här inlägget svarade jag på i morse!?

Nåväl - jag är ganska säker på att det inte går att "trumfa över" konton som är angivet på artikeln, men kanske har någon på Visma något bra knep för att komma runt detta.

//Tina

Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Du kryssar alltså i rutan Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet i efterhand? Då ändras inga momskoder eller försäljningskonton på artiklar som redan är upplagda i faktura, i så fall måste man plocka upp artikeln igen. Är det inställt i artikelkonteringen att den kan användas vid omvänd skattskyldighet och att det är konto 3231 som ska användas i dessa fall kommer detta att hämtas in när du plockar upp artikeln på nytt.

Det smidigaste är ju dock om man bockar i rutan Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet i kundregistret för då kommer denna ruta automatiskt att vara ibockad när man skapar en faktura på kunden och har man rätt artikelkontering vald kommer kontot bli rätt direkt. Det känns som lite dubbeljobb att du i efterhand ska göra massa inställningar när det istället kan bli rätt från början.