Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslutsbokningar i låst period

Hej!

Jag har sett att ni tidigare svarat att sista datumet på räkenskapsåret är öppet för bokslutstransaktioner även om alla månader låsts.

Men hur gäller det kring månadsbokslut?

Om exempelvis mars redan är låst, men vi vill nu boka månadsbokslutstransaktioner (ingen deadline är egentligen passerad)? Hur går det till?

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan inte bokföra i en låst period, även om sista lås-datum inte har passerat än.

En låst period kan låsas upp under Arkiv - Bokföringsår - Ändra låsning. Upplåsningen kommer registreras i företagets behandlingshistorik. 
I fortsättningen kan det vara en idé att inte låsa perioderna innan de är helt klara, eller deadlinen är passerad.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Mada__
MEDLEM

Hej!

Jag har litet problem: 

Jag kollar gamla perioder, för att en kvinna som jobbade tidigare gjorde många fel i bokföring.
När jag väljer Arkiv--> Bokföringsår--> Ändra låsning
får jag information: " Det finns ingen period som kan låssas upp (...)"

Det är två perioder: 2014-07-01 till 2015-06-30 och 2016-07-01 till 2017-06-30

Vad kan jag göra att ändra fel ver.?

Mvh,
Magdalena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du får meddelande "Det finns ingen period i bokföringsåret som är låst", innebär det att det inte finns låsta perioder i det bokföringsår som du är inne på. Vill du göra en ändring måste man gå till det bokföringsår som avses. Men eftersom datumen i ditt fall går så långt tillbaka i tiden skulle jag rekommendera att du tar kontakt med din redovisningsbyrå om hur du ska göra här. 

I hjälpen till programmet har vi "När kan jag låsa upp en låst period/år?" så står det att behöver du rätta en verifikation som ligger i en låst månad, så ska du skapa en ändringsverifikation i en olåst period i samband med att felet upptäcks. 

Tack så mycket!