Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bort med varning för ej journalförda makulerade fakturor vid avstämning

Har under många år stört mig på att man a) får en varning vid avstämning när det finns makulerade fakturor som inte är journalförda, samt b) att det inte går att journalföra makulerade fakturor. Borde inte detta gå att ordna på något vis?

10 SVAR 10
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Makulerade fakturor tas med på fakturajournaler om det finns annat att journalföra samtidigt.
Det ser du om du går in på en av dina makulerade kundfakturor, då ska det finnas en markering i Makulerad och en i Journal/bokförd.

Dina leverantörsfakturor hanteras på samma sätt. På fliken Spårning ser du om det finns ett löpnummer i fältet Journalnr.

Eller har jag missuppfattat din fråga? Återkom gärna isåfall!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Problemet uppstår just när det inte finns annat att journalföra samtidigt.

Ja, jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej,

Hur har detta utvecklats sen 2016?

/Jessica

Hej Jessica_!

 

För att en makulerad faktura ska komma med på en journal så måste det finnas andra fakturor som ska journalföras och som skapar en verifikation. I dagsläget går det inte att journalföra bara en makulerad faktura 

Det går alltså att journalföra en makulerad faktura när det finna andra fakturor som ska bokföras är med i journalen, men den makulerade fakturan kommer inte med i bokföringen. 

 

Om något känns oklart eller om du har följdfrågor är varmt du välkommen att återkomma till forumet.

Trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne Lestrin,

 

Fakturan är journalförd, men alltså inte bokförd.

Jag har haft makulerade kundfakturor tidigare, men inte fått varning vid avstämning för det... 

 

Kan/ska jag köra på med avslut trots denna varning, och/eller måste något åtgärdas först?

Hej Jessica

Jag svarade dig i den andra tråden Varning vid avstämning och vi ska givietvis hjälpas åt att lösa detta tillsammans även om det är lite svårt att fixa här i forumet. Som sagt, så välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor i supporten 

 

Tinna

Hej Tinna Gunnarsson,

Tack, det har löst sig nu

/Jessica

Tack snälla Jessica för att du hörde av dig! Skönt att veta att det löste sig för dig. 

Ha det fint /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johannes, tack för synpunkterna. Jag tar med mig detta som förbättringsförslag.