Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bortbokning av delbetald kundfaktura till fordringskonto

Kunden har betalat en del av fakturan som jag har fyllt i under inbetalningar, längst ner finns fält för bortbokning av resterande (men det ville jag inte då) utan jag har skickat påminnelse. Jag har gjort ett avtal med en kund som tar denna fodran på de få som inte har betalat så nu vill jag gå in och skriva bort resterande summa till ett fodringskonto. Hur gör jag! Det gäller Visma Förening.

19 SVAR 19
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag hänger inte riktigt med i svängarna, men jag skall försöka hjälpa dig så mycket jag kan.

Oavsett VEM som skall betala fakturan i slutänden så gäller följande:

1. Du skickar faktura till kund 1000 kr
2. Kund betalar 500 och du får då ett restbelopp på 500
3. Du bokför de 500 du fått
4. Du skickar påminnelse till kund på 500 kr

Härifrån har du två vägar att gå.
5A. Fakturan blir betald av någon - följ punkt 3 och bokför beloppet du får in
5B. Bortskrivning av resten:

6. Gå ner under bortskrivningar och klicka på listpilen i kolumnen BORTSKR så att du får upp en lista på alternativ. Om du inte hittar en lämplig text/konto klicka på NY och lägg in en ny post för att kunna skriva bort beloppet. Mitt förslag är antingen 3730 KASSARABATT eller 6350 KUNDFÖRLUST

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fungerar inte för jag godkände journalen vid faktureringen så nu kommer jag inte åt bortskr längst ner.....jag önskar att jag kunde göra så och skriva in fordringskontot så att det lägger sig där. men nej inte när jag har godkänt journalen för delinbetalningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag följer 5A så kommer det troligtvis inte att komma in pengar, utan en leverantörsfaktura som inte ska betalas i pengar utan skrivas av från vårt kundfodringskonto 1520. Har jag tur så kommer det pengar men tror inte det tyvärr. Jag vill ha en ren Reskontra och därmed lägga över fordran från 1510 (som blir när jag tillverkat fakturan) till 1520 som är speciell kunds/leverantörs (han är både och) fordranskonto. Intäkten har ju inte kommit in i pengar, men jag tror att det är bra att den finns kvar så man ser vad som inte blev betalt, eller?? Hur kan jag markera att en del av intäkten är lagd på fordringskonto 1520 (den betalda delen är ju borta eftersom den är betald). OHHH det känns som att jag krånglar till det i huvudet...

Hej,

Nu snurrar du till det hela lite väl mycket känns det som.....

Behandla kundfakturan och leverantörsfakturan separat i första läget.

OM du skall kvitta en kundfaktura mot en leverantörsfaktura så håll tungan rätt i munnen....

- KUNDFAKTURAN - 
Lägg en bortskrivning mot konto 1999 - OBSKONTO på DEBET. På så sätt "försvinner" din fordran

- LEVERANTÖRSFAKTURAN - 
Lägg en bortskrivning mot konto 1999 - OBSKONTO på KREDIT. Nu har du blivit av med leverantörsskulden.

Då får du följande verifikationer:

Inbetalningsjournal

1510 K 100 kr
1999 D 100 kr

Utbetalningsjournal

2440 D 100 kr
1999 K 100 kr

På så sätt har du rensat i reskontran så att den stämmer med bokföringen.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir det fel om jag konterar upp levfakturan direkt mot 1520 kredit (istället för 1920 pg) och kostnadskonton i debet? Levfakturan finns inte registrerad någonstans då vi kör kontantmetoden...( kundfakturorna är fakturerade enligt fakturametoden).

Jag tror att du måste köra antingen eller.......

Du kan/bör inte köra kontantmetoden i ena fallet och fakturametoden i andra fallet. Det hela gör ett fruktansvärt rörigt elände med mycket att hålla reda på så att allt blir rätt och riktigt.....

Du bör ju ha antecknat leverantörsskulden i samband med bokslutet, eller?

Kör du allt direkt i bokföringen utan att använda kundreskontra/leverantörsreskontra?

Om du kör med en reskontra måste du göra bokningen via reskontran. Annars stämmer inte reskontra och bokföring med varandra.....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har brutet år så jag har inte gjort bokslut ännu. Levfakturan kontrade jag upp direkt i bokföringen som en verifikation . Kundfakturorna är medlemsavgifter som faktureras ut en gång per år. När betalning kommer in så blir den betald via reskontran och betar av listan som finns där. Hur får jag ut fakturor i systemet om jag Kundfakturerar med kontantmetoden?

Jag hade rekommenderat fakturametoden rakt igenom istället. Det gör det mycket lättare att följa.

Hur som helst.....

För att återgå till ditt problem. 

Eftersom du har en kundreskontra måste du göra en bortskrivning via reskontran. Går du direkt in i bokföringen får du inte siffrorna till att stämma.....

Leverantörsfakturan konterar du mot 1999.

1999 Kredit
???? Debet

Eftersom jag inte vet vad det är för leverantörsfaktura så har jag ingen aning hur du skall kontera den...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det måste väl ändå vara ok att kontera mot 1920 som är mitt pgkonto för jag betalar ju den. Alternativt "betalar" med 1520 som är fodringskonto för avdrag på fordran. Leverantörsfakturor.

Om jag inför nästa bokföringsår vill köra kontant metoden rakt igenom. Hur gör jag med nya kundfakturor? Skriver jag manuella pg kort förhand och sen vid inbetalning registrerar dem i bokföringen som 1920 pg debet och intäkten 3xxxx som kredit. Skulle vilja skicka fakturorna via systemet Visma förening. Vad jag tror att jag har förstått så bokas intäkten upp direkt vid utskrift och då blir det 1510 debet och Intäkten konto 3xxxx kredit som då inte är kontantmetoden. Vid inbetalning sen bokas för 1920 pg konto i debet och 1510 i kredit. Intäkten finns ju hela tiden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu menar jag att man tar inbetalning via kundreskontra och godkänner journalen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ny faktura (uppgörelse med annan gäldenär): Jag skulle kreditera bort de gamla resterna och fakturera den nya gäldenären istället. //rg

Formellt det mest korrekta så att den nya gäldenären kan dra av momsen.

Sen är frågan hur man vill göra med eventuella räntor för den förlängda kredittiden.

Blir det inte fel på momsen till skatteverket om man gör en ny faktura?

Du gör en KREDIT faktura på det beloppet som skall skickas över till ny kund. Då stämmer momsen igen.
h-matson
MEDLEM

Jag skulle göra som Davor P 5A. Om du sen inte får pengarna direkt av din nya kund så bokför summan manuellt till ett fordringkonto. Då stämmer bankkontot igen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kommer inte få pengarna varken från denna kunden eller om jag skulle fakturera den nya kunden (som i avtal lovat att ta deras skuld vid obetald faktura). Om jag lägger den obetalda summan direkt via omföring till rätt fordringskonto så   får jag väl inte bort den intäktskontering som finns och blev vid faktureringen?
Listan som kommer fram vid ny inbetalning försvinner väl inte heller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

VI är inte momspliktiga varför det inte är någon moms....den nya fordringskunden arbetar rent fysiskt av skulden till föreningen så jag tänkte att jag ville bortskriva direkt till fordringskontot eftersom han är skyldig oss de pengarna om inte kunden betalar. Dvs det ökar hans skuld till föreningen. Jag vet det är lite konstigt avtal, men där har jag inget att säga till om mer än att försöka bokföra det.....
Om jag krediterar bort resterande får jag då bort dem från "inbetalningsknappen"? Jag tycker det ä r så smidigt att det kommer upp de som är kvar och när alla har betalat så finns inga kvar där....
Davor P1
CHAMPION

Nu börjar det hela bli väldigt rörigt för lilla mig.....

Vad vill du göra med skulden?
- Skriva av det som en kundförlust?
- Driva in skulden?

Som jag ser det har du i princip två vägar att gå i detta fall.

Om du skall skriva av det som en kundförlust och få bort det från reskontran gör en ny inbetalning på NOLL kronor. Då kan du göra en bortskrivning trots att du har journalfört beloppet från början.

Om du skall driva in skulden så skapa en kreditfaktura gentemot den ursprungliga fakturan och skapa en ny faktura mot den nya kunden. Sen kan du driva ärendet till inkasso/kronofogden så att föreningen får sina pengar. Jag tror inte att ni er förenings namn har ordet BANK så det är tyvärr bara att sätta hårt mot hårt....

Davor P
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Pillis! 

Det finns två alternativ på hur du ska göra detta i programmet. 

1. Kreditera det som är obetalt på ursprungsfakturan och skapa en ny faktura till den andra kunden. Kreditfakturan bokar du som betald mot ursprungsfakturan. 

2. Du gör en ny inbetalning på fakturan och väljer att betalt belopp är 0 kr och gör en bortskrivning mot ett fordringskonto. När den som arbetar av på fordran så får du boka bort fordran manuellt på en verifikation i bokföringen. 

//Linnea