Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bortbokning av delbetald kundfaktura till fodringskonto - Visma Förening/Administration

Kunden har betalat en del av fakturan som jag har fyllt i under inbetalningar, längst ner finns fält för bortbokning av resterande (men det ville jag inte då) utan jag har skickat påminnelse. Jag har gjort ett avtal med en kund som tar denna fodran på de få som inte har betalat så nu vill jag gå in och skriva bort resterande summa till ett fodringskonto. Hur gör jag! Det gäller Visma Förening.
19 SVAR 19
NY MEDLEM

Re: Bortbokning av delbetald kundfaktura till fodringskonto - Visma Förening/Administration

Hej,

Jag hänger inte riktigt med i svängarna, men jag skall försöka hjälpa dig så mycket jag kan.

Oavsett VEM som skall betala fakturan i slutänden så gäller följande:

1. Du skickar faktura till kund 1000 kr
2. Kund betalar 500 och du får då ett restbelopp på 500
3. Du bokför de 500 du fått
4. Du skickar påminnelse till kund på 500 kr

Härifrån har du två vägar att gå.
5A. Fakturan blir betald av någon - följ punkt 3 och bokför beloppet du får in
5B. Bortskrivning av resten:

6. Gå ner under bortskrivningar och klicka på listpilen i kolumnen BORTSKR så att du får upp en lista på alternativ. Om du inte hittar en lämplig text/konto klicka på NY och lägg in en ny post för att kunna skriva bort beloppet. Mitt förslag är antingen 3730 KASSARABATT eller 6350 KUNDFÖRLUST

Davor P
NY MEDLEM

Re: Bortbokning av delbetald kundfaktura till fodringskonto - Visma Förening/Administration

Ny faktura (uppgörelse med annan gäldenär): Jag skulle kreditera bort de gamla resterna och fakturera den nya gäldenären istället. //rg
NY MEDLEM

Formellt det mest korrekta så att den nya gäldenären kan dra av momsen.

Sen är frågan hur man vill göra med eventuella räntor för den förlängda kredittiden.
NY MEDLEM

Blir det inte fel på momsen till skatteverket om man gör en ny faktura?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag skulle göra som Davor P 5A. Om du sen inte får pengarna direkt av din nya kund så bokför summan manuellt till ett fordringkonto. Då stämmer bankkontot igen.
NY MEDLEM

Du gör en KREDIT faktura på det beloppet som skall skickas över till ny kund. Då stämmer momsen igen.
NY MEDLEM

Det fungerar inte för jag godkände journalen vid faktureringen så nu kommer jag inte åt bortskr längst ner.....jag önskar att jag kunde göra så och skriva in fordringskontot så att det lägger sig där. men nej inte när jag har godkänt journalen för delinbetalningen.
NY MEDLEM

VI är inte momspliktiga varför det inte är någon moms....den nya fordringskunden arbetar rent fysiskt av skulden till föreningen så jag tänkte att jag ville bortskriva direkt till fordringskontot eftersom han är skyldig oss de pengarna om inte kunden betalar. Dvs det ökar hans skuld till föreningen. Jag vet det är lite konstigt avtal, men där har jag inget att säga till om mer än att försöka bokföra det.....
Om jag krediterar bort resterande får jag då bort dem från "inbetalningsknappen"? Jag tycker det ä r så smidigt att det kommer upp de som är kvar och när alla har betalat så finns inga kvar där....
NY MEDLEM

Jag kommer inte få pengarna varken från denna kunden eller om jag skulle fakturera den nya kunden (som i avtal lovat att ta deras skuld vid obetald faktura). Om jag lägger den obetalda summan direkt via omföring till rätt fordringskonto så   får jag väl inte bort den intäktskontering som finns och blev vid faktureringen?
Listan som kommer fram vid ny inbetalning försvinner väl inte heller?