Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Bortse från leverantörsfakturor i reskontra vid SIE4 import?

Har importerat ett bokföringsår till Visma från Fortnox. Kan jag bortse från Leverantörreskontra detta år? Leverantörsfakturorna kommer ju inte med automatik in i Visma.
Bokföringen har skett av annan och är förmodligen korrekt och de har skapat en lista med Leverantörsskulder vid årets slut.
Dessas inbetalningar på nya året får jag väl bokföra manuellt mot 2440 (leverantörsskulder)?

Detta importerade bokföringsår har ersatt bokföring som gjorts i Visma första halvåret. (Man bytte bokföringsfirma detta år och gick sen tillbaka till Visma). Bokföringsåret i Visma fick raderas för att utföra importen.
Efter raderingen finns dock leverantörsfakturor kvar i reskontran, såväl betalda som obetalda.
Kan jag nu registrera betalningar på dessa leverantörsfakturor, utan att de bokförs?
I syfte att få bort de obetalda leverantörsfakturorna ur reskontran.
Räcker det att jag kryssar i "Manuell registrering av bokföringsorder", registrerar betalningar, godkänner och skriver ut journaler? Blir de ej bokförda då?
(De är ju redan bokförda i Fortnox).

Tacksam för svar!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helen!

Du tänker helt rätt. För att få reskontra och bokföring att stämma överens behöver du göra betalningar på fakturorna och sedan journalföra dessa när du har en markering i rutan "Manuell registrering av bokföringsorder".

/Elin
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Tack, tack, tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oj,
Jag förstår ingenting men har samma problem fast värre tror jag.
Företaget har också gått tillbaka från Fortnox till Visma.
Jag började här i augusti och chefen ville att jag skulle föra in hela året i Visma och har inte fört över någon SIE-fil, annat än för juli och augusti som jag inte hade hunnit att göra något åt än.
Nu ska jag göra bokslut och vet inte hur jag ska stämma av leverantörsreskontran. Går jag in där är det ett plusbelopp på ca 15 tusen och huvudboken ca -285 tusen.
Jag skulle behöva avancerad hjälp.
Med vänlig hälsning
Maria