Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia___13
MEDLEM

Byte från bokslutsmetod till faktureringsmetod

Använder visma 500 sedan flera år tillbaka och använt kontantmetoden och bokat allt i en verifikationsserie. Har nu bytt till faktureringsmetod med 5 verifikationsserier:

A- manuell, F-fakturor, I-inbetalningar, L-leverantörsfakturor, U-Utbetalningar. Har ni några tips på hur ,man lättast administrerar detta.  vet inte riktigt var jag ska sätta  ank, lev,fakturor Ska de vara i ank.datum elller fakt datumordning eller i den verifikationsordning. Manuella verifikationer inga problem. Kundfakturor har jag i en pärm men ska de finnas även kopia i inbetalningar? Allt är mycket rörigt. Tacksam för hjälp

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag förutsätter att du då tänker använda dig av kund- och leverantörsreskontran i programmet.

Då blir det lite lättare att hantera det hela.

Du väljer att antingen lägga in dem på ankomstdatum eller leverantörens utskriftsdatum.

När du sen skriver ut journalerna så kommer ju alla leverantörsfakturorna på den serien som du väljer i inställningarna. Jag rekommenderar att du kör med automatisk överföring till bokföringen för att slippa stansa mer än nödvändigt samt att du minskar risken för felstansningar.

Davor P
Pia___13
MEDLEM

Tack för ditt svar. Jag lägger in leverantörsfakturor efter utskriftdatum och kör med automatisk överföring till bokföringen. Frågan är bara nu var jag "fysiskt" sätter leverantörsfakturan: i serie L eller serie U. Alltså flyttar jag den vid utbetalning?

Pia

Davor P1
CHAMPION

Leverantörsfaktura journalen hamnar i serie L
Betalningarna hamnar i serie U

Detta gäller om du ställer in detta under företagsinställning - Företag - Nummerserier
Fakturajournal - serie K
Inbetalningsjournal - serie I
Leverantörsfakturajournal - serie L
Utbetalningsjournal - serie U

Davor

Tack! Om jag har en leverantörsfaktura kredit som jag får insatt på vårt bankgiro - hamnar den i serie I eller serie U?

Med vänlig hälsning Pia


Leverantörsfaktura betalningar hamnar alltid i serie U om fakturan stoppas in i L.

Dock måste du manuellt hantera fakturan och markera den som betald på det datum inbetalningen kommer in på kontot.

//Davor