Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte till Mac

Jag har Visma Enskild Firma och har bytt dator till Mac från PC. Hur gör jag?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

58 SVAR 58
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag slår ihop din fråga med en befintlig tråd och tror att du finner svaret på din fundering i här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men kan jag arbeta på de olika datorerna parallellt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Om du skaffar en virtuell windowsmiljö till din Mac så kan du installera programmet där. Sedan går det bra att flytta över företaget/företagen via en säkerhetskopia mellan datorerna.

Förstår jag dig rätt kommer de här datorerna inte vara sammankopplade i något nätverk utan vara fristående. Därmed syns inte arbetet du gör på den ena datorn automatiskt i den andra. För att flytta över den senaste informationen mellan datorerna gör du en säkerhetskopia på datorn du senast arbetade på och installerar den på den andra datorn. Det är väldigt viktigt att du har samma version på båda datorerna för att det här ska fungera.
Hoppas detta besvarar din fråga, annars är det bara att återkomma! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
kan jag inte ladda ner visma lön 100 till Macbook ?.

Hej!

Längst upp i den här tråden har jag beskrivit hur du kan använda våra lokalt installerade program på mac-dator.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Visma Enskild firma på Mac.


ladda ner program
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Byta från PC till Mac.


Jag har använt Visma Spcs i PC-miljö i ca 4 år och kommer nu gå över till Mac.
Kommer samma licens att funka och kan jag öppna alla tidigare års bokslut m.m. (som då var på PC) i min Mac-miljö?
Vh. Stina
Fd medlem
Inte tillämpbar

StinaS, om du kör Visma Enskild Firma så kan du inte köra det rakt av i Mac, men det finns några alternativ: Fusion, Parallells, Boot Camp, och det som jag använder CrossOver. Fördelen med CrossOver är att du inte behöver skaffa någon Windows-installation eller Windows-licens.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder också CrossOver (13.1.2) sedan en tid, med OS 10.9.2, och det verkar fungera. Jag tänker göra deklarationen på detta sätt. Men jag vågar inte lämna min Win 7-miljö helt. Jag har den kvar som säkerhet, ifall Visma Enskild Firma skulle visa sig inte fungera felfritt och utan krångel på OS X. Den här lösningen är dock inte perfekt, t.ex. beträffande det grafiska.

För övrigt tycker jag det är skrutt att Visma inte utvecklar en Macversion av Enskild Firma. Det är många användare som frågar efter en sådan.

Och det är en katastrof att gå på strategin att i framtiden endast leverera Visma Enskild Firma som en molntjänst. Sanslöst för ett företagskritiskt bokföringsprogram att vara beroende av en fungerande internetuppkoppling. Men Visma fattar noll. Det gör mig tveksam till Visma som en långsiktig samarbetspartner.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars!
Tråkigt att du inte upplever att Visma känns som en långsiktig samarbetspartner. Vi vet att de kan vara struligt att köra ”Visma Enskild firma” på Windows i en virtuell miljö på en Mac och att de inte alltid blir den bästa användarupplevelsen. ”Visma Enskild Firma” är en populär produkt och de sista åren har vi märkt en ökning bland företag som använder Mac istället för PC, de var en av flera anledningar till att vi valde att påbörja utvecklingen av internetbaserade tjänster för 6 år sedan. Just tillgängligheten att inte vara bunden till en speciell arbetsplats har varit väldigt efterfrågat från våra kunder de sista åren, både från Mac- och PC-användare.

Vi tycker att tekniken (HTML5) och tillgängligheten till internet i Sverige håller en bra kvalité som gör att vi satsar mycket på internetbaserade tjänster och just nu har vi stort fokus på att fortsätta utveckla ”Visma eEkonomi”. Som du säkert känner till så lanserade vi i februari en ny modul till ”Visma eEkonomi” som heter ”Deklaration och Årsavslut” som varit efterfrågat av kunder som använder ”Visma Enskild Firma”.

Det finns inga planer på att lägga ner” Visma Enskild Firma”, det är en fantastiskt bra produkt och mycket omtyckt av våra kunder men för de kunder som vill köra webbaserat eller har Mac finns ”Visma eEkonomi” som ett alternativ.

De finns andra programvaruleverantörer som jag tror valt att utveckla enbart för MAC du kan t ex kolla upp Hogia, de har tidigare haft ett skatteprogram vet jag.

Ha en bra dag och tack för ditt engagemang!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Vad behöver jag göra för att kunna installera visma enskild firma på en Mac - Enskild Firma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag kör också Mac och använder Visma Webtid.
Skulle dock gärna se en Mac-version av Vista Tid också, finns det någon chans att det händer?

Sedan undrar jag varför det inte går att klarmarkera mina tider i webgränsnittet, det försvårar lite för våra ekonomiadministratörer som helst vill att vi klarmarkerar själva...

Hej!

I den här tråden kan du få tips på hur du kan arbeta med ditt windowsprogram på din Mac-dator.

Gällande att klarmarkera direkt i Visma WebbTid kan du gärna gå in i tråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs... och lägga en kommentar!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

VARFÖR kan inte Visma SPCS satsa på att göra en fullt fungerande version till Mac?!
Jag har nu i snart två års tid haft en virtuell Windowskonfiguration på min Mac, i Fusion 5. Det har fungerat sporadiskt. Ständiga problem med utskrifter, usb- kontakter internet m.m. Nu sitter jag på landet och skulle skriva en faktura. Vad händer? Jo, det går inte att hitta usb och därmed inte heller internet och då kan jag inte heller arbeta i Mitt Företag. Det här kommer att leda till att jag antingen får börja med ett annat bokföringsprogram ELLER köpa en liten PC som jag enbart kör bokföring på, vilket känns väldigt otympligt. Man vill ju ha allt samlat på samma ställe.
/Frasse
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
enskild firma via PC eller MAC.


Vi har använt oss av Enskild Firma och arbetat på PC men kommer nu att byta till MAC, fungerar det via MAC och går det att starta lika via en säkerhetskopia utförd från PC ́n?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det går ju inte med Mac tyvärr. Man måste t.ex. installera Windows virtuellt på Mac:en och köra därifrån. Det gjorde jag men det har blivit så krångligt så jag överväger att skaffa en liten enkel billig PC som jag endast har SPCS på...
Fd medlem
Inte tillämpbar

När man kör VMware fusion så kan man skapa en virituell miljö genom att migrera sin existerande PC. Ren krasst kan man ta ur hårddisken, lägga den i en extern hårddsik kabinet med valfri anslutning (USB, TB).
Eller göra en ny installation från en installations skiva.
Det blir då en stor fil där hela Windows partitionen ligger. Den går att flytta om man skulle behöva.
Jag har min på en extern hårddisk så siffrorna stannar på kontoret när jag är ute på jobb.
Alternativ 2 är ju att köra BootCamp. Då installeras Windows med BootCamp assistenten under verkstygs program. När man startar om Macen sedan så håller man nere alt under start tonen, så kan man välja om man vill starta Windows eller Mac OS X. Man har åtkomst till Mac filerna under Windows men kan inte skriva.