Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Checkkredit

Har aktiebolag. Har fått en checkkredit beviljad som nu är knuten till konto 1930. Hur bokförs detta. Undrar även hur kreditavgiften och uppläggningsavgiften bokförs. En del av krediten är använd. 

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Låt krediten ligga kvar på 1930. När du använder krediten får du helt enkelt ett negativt värde på kontot.

Uppläggningsavgiften hade jag lagt som baknnostnad 6570 och räntan på 8400.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Gammal tråd men jag ser om någon har en idé kring en utmaning från ovan nämnda fråga. Om man redan har en checkkredit som nu utökats och man innan bokat in checkkredit enligt följande debit 1930 och kredit 2330 men nu har låst 1930 för automatisk avstämning mot banken. eEkonomi verkar inte se att kontot har en ökad rkedit (logiskt) så hur får man nu in ökad summa på 1930?  Någon som har tips?

Jag funderar på själv att stänga av automaiskt avstämning för att sedan aktivera den igen men har inte full koll på vad det får för koncekvenser
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Frippe,

Du har fått svar i tråden där du ställt samma fråga

Ha en fin dag
/Susan 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Det enklaste är att du vid utnyttjande av checkkrediten för exempelvis betalning Krediterar konto 2330 Checkräkningingskredit och Debiterar ex 2440 Leverantörsskulder.
När du betalar räntan för utnyttjad kredit Krediterar du konto 2330 och Debiterar exempelvis konto 8413 Räntekostnader för Checkräkningskredit.
Eventuella uppläggningsavgifter Krediteras 2330 Checkräkningskredit och Debiteras exempelvis 6570 Bankkostnader.

Tack för din fråga!
/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klampar in och tänker att det mest korrekta kring beviljad kredit är att bokföra krediten, beviljat belopp, mot konto 2330 kredit och 1930 debet. Konto 1930 används sen som vanligt och saldot stämmer då mot vad banken också har. Dessutom blir det mer rätt i årsredovisningen vid bokslut, vad jag vet. Någon som tänker annorlunda?  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Enligt BFN ( Bokföringsnämnden ), så finns det många olika alternativ på hur checkräkningen skall hanteras i bokföringen, det viktigaste är att man skiftar mellan 1930 och 2330 beroende på on krediten utnyttjas eller ej samt att konto 1930 vid årsskiftet inte får visa ett minussaldo, skulle det inträffa måste man göra en omföring mellan 1930 och  2330 så att plussaldo visas på 1930 och utnyttjad checkkredit på 2330.

Det innebär att man kan använda sig utav båda alternativen samt några till för att boka upp checkkredit.

/Carl