Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delkvitta en kredit mot några fakturor manuellt - Administration

Jag har några fakturor. Låt säga 3 st på 1000 kr. Jag har en kredit på -5000. Jag vill boka bort de 3 fakturorna mot krediten och då få en rest på  krediten på -2000.

Försökt på några olika sätt med varierande resultat.

Går man in utbetalningar och kryssar i dessa 4 poster. Sedan väljer man ändar betalstatus betalda. Vart tar då differensen 2000 vägen? Alla 4 verkar vara betalda och klara? Innan jag markerar som Betalda försökte jag gå in på krediten och justera beloppet, men det fick jag inte. Skall vara på väg för att detta skall gå.

Alltså fick jag först markera På väg och sedan gå in och justera beloppet så att totalbeloppet skulle bli noll. Sedan markera Betalda. Därmed skapades en restpost på krediten.

Känns som onödiga omvägar och kanske framför allt vart tog differensen vägen i fösta fallet???

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

De sätt du har beskrivit låter som om du försöker få bort fakturorna från reskontran och att du inte skickar betalfil till banken. 

I ditt första fall tror programmet att du vill markera samtliga fakturor som betalda och därför uppstår ingen kvarvarande saldo på kreditfakturan. I bokföringen blir det 3000 kr ut och 5000 in på det utbetalningskontot du har valt. 

När krediten är större än "debetarna" så kan du inte kvitta dem mot varandra via funktionen Direktkvittera. Istället får du välja att markera debetfakturorna som betalda för sig i utbetalningsrutinen.

Sedan får du markera kreditfakturan och ändra till Status på väg, och ändra belopp att betala, motsvarande beloppet på debetfakturorna. Precis som du skriver skapar programmet en ny betalrad att utnyttja till kommande debetfaktura. 

Om du skickar betalfil till bank så markerar du alla fakturor samtidigt och de får status På väg. När du sedan får bekräftat från banken vad som blivit betalt, ändrar du beloppet på kreditfakturan och byter sedan status på samtliga fakturor till status Betald. Programmet skapar då en betalrad för resterande belopp på kreditfakturan och resten bokförs när du skriver ut en utbetalningsjournal.