Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helge Lind1
MEDLEM

Det går inte att ändra konto vid utlandsbetalningar

Problemet:
Jag lägger upp en ny utlands leverantör, får därefter ca 2 fakturor i veckan med 30 dagars betalvillkor. Efter 30 dagar när jag skall börja betala dom första fakturorna vida sepa med fil så får jag meddelandet att betalningskod saknas, jo jag har mycket riktigt glömt att fylla i denna när jag la upp leverantören. Detta går inte att lägga till i betalningen i efterhand så jag får betala leverantören manuellt i 1 månad.
När det väl börjar flyta och betalfilen får ok, så får jag en retur från banken, så visar det sig att jag har vänt på två siffror i IBAN nummret och betalningen avisas. När jag går in på leverantören och ändrar IBAN får jag meddelandet att ändringen förs över till obetalda fakturor, men detta är inte sant, vid en kontroll så har samtliga obetalda fakturor samma felaktiga IBAN och ej heller detta går att ändra i utbetalningar.
Så nu blir det till att komma ihåg att den kommande månaden måste jag betala alla fakturor till denna leverantören manuellt.

Finner faktiskt inget sätt i Administration att lösa problemet, vilket jag finner konstigt då det går att ändra en inhemsk fakturas bankgironummer men inte en utländsk.

Helge

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag förstår din frustration.

Det finns ett sett att kringgå problemet.

För att du skall kunna ändra uppgifterna på leverantören MÅSTE fakturan ha statusen OBETALD.

När det gäller det andra problemet med fel i IBAN numret rekommenderar jag att du går in på http://www.ibancalculator.com/iban_validieren.html. Här kan du få lite matnyttig information huruvida numret stämmer och vilken bank som är den mottagande banen.

Sen kan det i vissa fall även vara bra att kontrollera (framförallt kunders) VAT nummer så att det blir rätt redovisat till SKV: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do.

Davor P

Tack för tipsen, jag brukar kolla IBAN numret men måste ha missat detta denna gång.
Men jag har gott om status obetalda fakturor och IBAN numret ändras inte vad jag kan se när jag ändrar IBAN på leverantören
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad jag kan se när jag testar fungerar det som det ska. Den uppdaterar IBAN/kontonr på de obetalda leverantörsfakturorna om du ändra IBAN/kontonummer inne på leverantören. 

I mitt exempel nedan ändrade jag sista siffran från en 7:a till en 8:a i IBAN-numret.

Inne på leverantören innan jag ändrar: 




Här får vi upp en informationsruta om att den kommer att uppdatera IBAN inne på den obetalda leverantörsfakturan:



Här ser vi att ändringen har slagit igenom på leverantörsfakturan och ändrat från en 7:a till en 8:a på sista siffran.



Angående betalningskod kan det vara olika betalningskoder på olika fakturor så därför ska den inte uppdatera det fältet när man ändrar inne på leverantören.

Hoppas detta kommer till hjälp! 

/Johan

Tackar för förtydligandet 🙂