Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Jag har fått samma fel snudd på varje gång jag går in i Visma Administration. Tidigare var det sällsynt och då kunde jag växla konto, gå in och starta databasen. Nu (efter någon uppgradering från Visma?) händer det nästan varje gång och har blivit ett irritationsmoment. Jag kan åtgärda det, men det tar tid gång på gång på gång. Finns ingen mer långsiktig lösning än att behöva FIXA det varje gång?

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hej aspe58,

Om du har provat lösningarna ovan så råder jag dig att ta kontakt med oss så får vi titta på vad det är som gör att du tappar kontakten med databasen så ofta. 

/Kristina

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\VISMA.

Har laddat ner den nya versionen av administration 500, 2019.1 till vår server idag.
När jag skulle öppna programmet så fick följande felmeddelande "Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\VISMA " 
Har försök att lösa det på alla sätt som finns beskrivna men inget fungerar, nu känns det ganska desperat när man inte har tillgång till sitt program.

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hej Anna-Maria Persson,

Jag tror du hittar svaret på din fråga i Helenas inlägg i tråden Det gick inte att ansluta till databasserver ovan. Om du efter att ha provat Helenas lösning inte får det att fungera vill jag be dig ta kontakt med oss på supporten så hjälper vi dig gärna.  /Kristina
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Klient kan ej ansluta till databas - Administration.

Har installerat allt nytt på en ny dator och det rullar på och vid installation sa den att den gjorde inställningar för fler datorer. Från annan dator hittat in till klientsetup och installerat och allt ser bra ut tills man klicka för öppna ett företag. Då kommer det upp en ruta som säger "Det gick inte att ansluta till databasen" Någon som haft problemet och sitter på en lösning?
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Det är för många som råkat ut för det, så troligen en bugg som Visma får titta närmare på. Vi har fått samma fel flera gånger och det drabbar Visma Lön SQL också.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Får i princip dagligen detta meddelande när jag ska starta Administration 500. Löser det (oftast) genom den något enerverande omvägen att starta om datorn. Ibland måste jag starta om datorn flera gånger innan jag kan komma in i programmet...

Har aldrig märkt problemet i Lön 300.

Någon som fått hjälp av Visma, och som har lust att delagelösningen? Eller kanske Visma kan lägga upp något (annat än det ovan) i den här tråden? Lyckas missa öppettiderna... Synd att det inte finns möjlighet till support via e-post.
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Anslutning till databas - Administration 200/500/1000/2000.

Det går inte att ansluta till databas. Har någon tips vad man kan göra?
APPLICATION SPECIALIST

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hej Anna Hedberg.Kolla mitt (Helena) inlägg lite högre upp i denna tråd. Hjälper inte det dig kontakta vår support.
/Helena