Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Har ganska nyligen uppdaterat till 2018.2. Samtliga företag är konverterade till SQL. Jobbade i systemet i förrgår. Nu får jag meddelandet "Det gick ej att ansluta till databasen". Det ser likadant ut för samtliga företag. Testade nu att konvertera det sista jag inte fört över till det nya formatet och fick då det här felmeddelandet: "Det gick inte att ansluta till databasserver (local)\\VISMA".

Hur agera?
19 SVAR 19
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Se om SQL tjänsten för Visma är igång, har hänt att den har stoppat ibland (eller starta om datorn så startas den på nytt)
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Tack! Vet dock inte var jag ser om tjänsten är igång. Har testat att starta om ett par gånger, men det fungerar ff inte.
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Har du inloggning påslagen i Visma så att du måste logga in, går det i så fall med användare "sysop"?
För att se om SQL tjänsten är igång så tryck Windows-tangent + R (för RUN) och skriv services.msc och titta efter tjänsten SQL Server Visma.
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Tack (igen)! Tror felet är ett annat. Kör stand-alone, ej inlogg. Av bilagan framgår hur menyn Arkiv ser ut just nu. Känns inte riktigt igen.... 🙂
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Har kört en del uppdateringar på min dator av div windowsfiler, det hjälpte mig.
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Och nu är jag igång igen :). Upplever åtkomsten som skakig. Behöver emellanåt starta om datorn, uppdatera windows-filer etc och se till att "allt" är uppdaterat. Nu kommer jag inte vidare, jag får meddelandet : "Det gick inte att ansluta till databasen", trots omstart. Har testat med flera företag, får samma resultat. Vad göra?
APPLICATION SPECIALIST

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hej LarsV.
Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster.
Är programmet installerat på en server och klient/klienter så finns denna tjänsten på serverdatorn.
Kommer felet på klienten så kan du kolla detta:
1. Skapa upp en eller flera ny användare under Arkiv – Användare och bocka i Behörighetskontroll på serverdatorn.
2. Dessa inloggningar ska sedan användas av alla användare på klienterna.

Anledningen till att du kommer åt databasen med behörighetskontroll aktiverat är för då byter vi inloggningssätt mot SQL-databasen.

I vanliga fall används Windows-användaren för att logga in mot databasen. I vissa nätverk fungerar inte detta direkt. Med behörighetskontroll aktiverat används istället en SQL-användare för att logga in mot databasen.
När du skapar en användare i Visma Administration så läggs även den användaren upp i sql-databasen och inloggning görs efter det mot den användaren/sql-användaren.
NY MEDLEM

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hej Helena,
Vi har installerat våran server i Azure och våra användare sitter med remote desktop mot den servern och arbetar. Vi har gjort en integration för något år sedan som hämtar data till PowerBI och det har fungerat.

Efter en uppgradering vi gjorde nyligen till 2018.3 och då byte till SQL DB så har vi en klient dator som integrationen ligger på som efter uppgraderingen inte kommer åt databaserna på servern utav någon anledning. Vi kan öppna fil biblioteket från klient mot servern så det fungerar fint.

Däremot när vi försöker starta klienten och vilket som företagen får vi "Kan ej ansluta mot databasen". Du skriver "I vanliga fall används Windows-användaren för att logga in mot databasen. I vissa nätverk fungerar inte detta direkt." Vilka sorters nätverk menar du där? Kan vi lösa problemet utan att byta från Windows till SQL login?

Utdrag från klient log:
[2018-09-21 13:01:52 (92948,39696)]: SQLState 08001, Native error -1: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server]A network-related or instance-specific error has occurred while establishing a connection to SQL Server. Server is not found or not accessible. Check if instance name is correct and if SQL Server is configured to allow remote connections. For more information see SQL Server Books Online.

Ska jag tillåta "remote connections" på SQL servern? har ni instruktioner för det i sånt fall?

Re: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Hejsan Mila!
Har du testat att lägga upp användare som Helena skriver ovan?
Under Arkiv - Användare - Användare & slå på behörighetskontrollen på serverdatorn. Detta är något du behöver göra för varje företag, då ska du komma åt företagen från klientdatorn. 

Vi kan inte säga i vilka nätverk det fungerar. Det kan vara många olika anledningar i nätverket som orsakar detta felmeddelandet "Det gick inte att ansluta till databasen". 
Lösningen på detta är att man lägger upp användare på serverdatorn. 
Jag rekommenderar att du testar detta. 

Ha en bra dag! 

/ Emma