Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff i momskontroll/Ändra i verifikat

Hej!

Visma adm 2000. Momskontroll dif nu som jag kör för juni-sep.

På rad Försäljning ruta 05-08 (25%) Ber moms 37715,69:- Redovisad moms 26266,14:- Ing saldo 6871,11:- Avvikelse i Listläge 7433,45:-

Sedan Verifikatet Avvikelse totalt 11449,55:- i Kortläget på raden Verifikat med avvikelser. (Har även 2 ver till där med -562:- o 562:- som jag inte hittar)

Hittar flera kundfakturor med momskod 1, i bockat omv moms mfl fler fel, har tex summan 39951,60.- i dif på 2 kundfaktruror! Om jag ändrar till rätt konto 3231 eftersom de är utan moms o fel konto 3051, blir diffen ännu värre då?!

Alla fakturor är tyvärr journalförda o tänkte ändra till rätt konto för omv moms istället för att kreditera o göra nya när det är flera o kunderna kanske betalat.

Stort Tack på förhand o Mvh:-)

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror du måste kika i din kontoplan på 3xxx-kontona ifråga och se så de är kopplade till rätt momskod.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ska vara rätt enligt kontoplanen, det är en som ständigt skriver momskod 0 o försäljningskonto 3051 istället för 3231 (omv moms) och som på de två jag skrev om momsfria men fel konton. Summan 39000 där totalt stämmer ju inte alls?

Ok rätta till i verifikat o kan man prova skriva ut momsrapporten, blir den inte registrerad då?

Tusen Tack på förhand

Fd medlem
Inte tillämpbar

Den blir inte registrerad om du inte godkänner rapporten
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv ut momsrapporten får du se om den också avviker. När du ändrar en verifikation blir det dubbelt i kontrollen men brukar vara rätt i momsrapporten
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har rättat omv momskontona från 3051 till 3231 o nu fått bort de rader jag hade under "Verifikationer med avvikelser"

nu står det totala avvikelse 6870.95:- högst upp efter Omsättning, beräknad moms o på Avvikelse istället på Listläge o 562,5 på Kortläget!

Varför olika summor i kort o listläget o hur korrigera nu?

Med vänlig hälsning   

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du gör om momkollen och dubbelklickar på avvikelsen kommer du ju till verifikatet som är fel. Är det många rader i verifikatet eller är det enkelt att se vilken rad som kan vara den som krånglar?

Du kan stryka raden som ger felvärdet och sedan lägga till en rad med ett konto som har momskoppling som funkar och som har den koppling du önskar. Kolla också i verifikatet att själva momsen är den riktiga; den känner ju av ifall en moms som skall hamna på 2611 hamnar på 2621 och vice versa.

Hör av dig igen och berätta hur det gick.

Med vänlig hälsning Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

O Tack för tips!

Jo nu har jag ändrat konton till omv moms i verifikaten som difade o fått till total avvikelse 0 i kortläget men när jag tittar i Listläget har jag ju fått bort raderna med verifikaten som det gällde men det står total avvikelse 6870,95:- uppe i det grå fältet?

Är det ok nu o kan jag köra ut momsrapporten, vi har betalat det för lite i moms? Måste delarera om moms på SKV?

Stort Tack för all hjälp, ni är guld värda!


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror du att du kan göra en PrtScr på det där grå med diffen på, för jag förstår inte riktigt var det finns, eller är det så att dirren ligger i nån av rutorna omsättning eller beräknad moms eller de andra rackarna?

//L

Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Towe! 

Jag är inte heller riktigt med på vad du menar med listläge och kortläge. 
Men på följande länk på vår hemsida kan vara till hjälp för dig att lösa ditt momsproblem. 

http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/momsrapport-kont...

//Linnea