Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff i momsrapporten efter bokföringsorder angående övertagande av ett annat bolag

Hej
Företaget jag arbetar i har haft tre bolag dvs en liten koncern. I höstas bestämde man sig för att det producerande bolaget skulle ta över systerbolaget dvs en överlåtelse av rörelse/personal varpå fastigheten skulle fusioneras med fastighetsbolaget ( moderbolaget) Jag fick en bokföringsorder av vår revisor på detta där man lyfter över resultatposterna. Nu får jag inte momsrapporten att stämma vilket jag trodde berodde på kontona att de låg med fel momsrapportkod så jag har ändrat det och ändrat på verifikationen så den blev uppdaterad med kontona men jag har fortfarande samma diff på samma verifikation. Vad kan jag mer kolla vad som blivit fel eller orsaken till diffen?

Mvh Jessica

2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Jessica!

I den här filmen förklarar vi hur momskontrollen fungerar, kanske kan det hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=lsOCBfvTnBM&index=33&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF
Kontrollera om det är redovisad omsättning eller redovisad moms som är felaktig, brukar vara enklast att börja där.

Om du byter momsrapportkod på ett konto så uppdateras alla verifikationer. Om du alltså använder samma konto på flera verifikationer så ändras det på alla. Då kan det vara bra att lägga upp ett helt nytt konto istället.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, men jag hittade felet efter mycket om och men samt att lite diff skulle det bli pga att revisorn ville netta utg. och ing moms manuellt på rapporten gällande köpet av verksamheten:-)