Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Diff mellan balans- och resultatrapport

Hej, jag har en differans mellan balans & resultatrapport med ett belopp som tidigare byrå bokat på konto 9999. "Trillar detta på plats" när jag bokat upp underlagen här?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ny har jag aldrig jobbad med kontoklass 9 själv, men då och då har jag råkat ut för att balans- och resultatrapporten haltar sinsemellan. Då går jag till Arkiv -> Registervård/Rensning -> Registervård och bockar för allt under första fliken. När maskinen jobbat klart, brukar det ha rättat till sig. Om det hjälper dig i detta fall, vågar jag inte lova, men det är värt ett försök.

//L

Konto klass 9 och konto 9999 som används här ingår ej i resultaträkningen så här finns problemets orsak. När du bokat ut det som bokförts på detta konto, så kommer problemet att vara löst. Konto klass 9 används bara som interna konton som ej har resultatpåverkan.

Ja, naturligtvis - jag läste det som om det var bortbokat men ändå haltade. Det gäller att läsa rätt 🙂

Haltar det fortfarande efter ombokningen så 9xxx försvinner, gör som jag beskriver. Registren behöver justeras emellanåt, så det är inget som skadar det jag föreslår.

//L

Så om jag förstår det hela rätt så är konto 9999 något sorts "systemkonto" som inte syns utan finns till för att hålla rätt på exempelvis bankkontot...?  Tina

Konto klass 9 används för att för att fördela interna kostnader inom företaget och påverkar ej balans och resultat räkningarna.

Tack så väldans för alla svar, nu ska jag nog kunna fixa till det!!