Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Differens upptäckt vid avstämning av journalförd Leverantörsfaktura och Utbetalning

Vid (manuell) registrering av en Leverantörsfaktura (i Administration500, ver 2018.6) blev totalbeloppet bokfört som

XX,50 kr

(på konto 2440) istället för

XX,05
kr

, plus att en öresavrundning därmed uppstod och bokfördes som

0,45 kr

på debetsidan på konto 3740.Fakturan betalades manuellt med rätt belopp ”IRL”, dvs

XX,05 kr

, men i bokföringen är utbetalningen på

XX,50 kr

. Det är alltså ”bara” ibokföringen det är fel belopp. Både fakturan och utbetalningen är journalförda. När jag nu gör en avstämning blir det en diff på

-0,45 kr

på Bankkontot.

Hur

gör jag för att på bästa sättkorrigera mitt misstag?

Var

kan jagändra? Räcker det med en bokföringsorder med 0,45 kr på debetsidan på konto

1930

och på kreditsidan på konto

3740

? Eller ska/kan jag göra Ändringsverifikation(-er) på Lev.fakturan och Utbetalningen? För det går ju inte att ändra ide bokförda journalerna..? Eller..kan jag få det rätt hela vägen, utan alltför mycket jobb?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar


Justera bankkontot så att det stämmer och motkontera öresavrundningen 3740 med en manuell verifikation per utbetalningsdag, eller gå in på utbetalningsverifikatet och lägg till dessa två rader där istället. Admin är ju så flexibelt att du kan välja här hur du helst vill göra.

Lycka till!

//L

Tack för snabbt svar! 🙂

Menar du att jag kan lägga in dessa två korrigerande rader i Utbetalningsjournals-verifikationen? Bara att fylla på i raderna nedanför 2440 och 1930?

Så jag behöver inte korrigera Leverantörsfakturan? Det har ju iofs varit samma belopp i både plus och minus, även om det är fel belopp... Men, så det är godkänt ur bokföringssynpunkt att det är så, en liten öresskillnad jämfört med originalfakturan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, du kan fylla i under de andra raderna i utbetalningsverifikatet. I och med att du skrev att fakturan är korrekt inmatad, behöver du inte göra mer än vad jag föreslår.

Och 45 öre är det ingen som hänger dig för, kom ihåg det 🙂   I värsta fall kan du säga "oj, då!" om någon skulle påpeka det hela. Öresavrundningar sker hela tiden och det brukar gå på ett ut i slutänden av året.

Med vänlig hälsning Lena

Så bra, då gör jag så 🙂
Tack så mycket för hjälpen!
Ha en fortsatt bra dag!☀️❄️☺️