Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Differens vid avstämning av leverantörsreskontran

Hej,
Jag glömde ställa in att mina lev fakturor skulle automat konteras i huvudboken när jag betalade mina första fakturor, och har efter det då använt mig av journalerna för att manuellt boka in dessa i huvudboken.

Jag får nu en diff när jag stämmer av lev skuld kontot, och enligt er support kommer det vara så framgent pga att jag missade detta i början.


Skulle dock gärna vilja ha en genomgång om vilka konton som jag ska använda mig av i bokföringen av detta (som generellt exempel). Anledningen till detta är att journalen som jag använde som mall för bokföringen ju hade levskuldskontot, moms och kostnadskonto, men bör det inte även innehålla bankkontot?


2 SVAR 2
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Leverantörsfakturor bokas normalt sätt upp på 2440 i samband med att journalen godkänns. En vanlig uppbokning av leverantörsfaktura ser ut så här:

2440 Kredit, belopp inkl moms
2641 Debet, moms
4010 Debet, belopp exkl moms.

4010 kan ersättas med andra konton beroende på vilken typ av inköp registreringen avser.

När fakturan sedan betalas så blir 1930 inblandat. Vid betalningen av fakturan blir konteringen:
2440 Debet, belopp inkl moms
1930 Kredit, belopp inkl moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Strålande svar, då vet jag. Det jag misstänkte att min bokning bara var enbent, men ska fixa till 2440/1930 bokningen så bör allt vara under kontroll.

//S