Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

E-faktura, hur vet man om den kommit fram till kund? - Administration

Hur kan man se att fakturan verkligen gått fram med elektroniskt via autoinvoice??? Har nu ett företag som inte fått sina fakturor trots att det är skickat från oss.
7 SVAR 7
Khedron Wilk
CHAMPION

Har ni skickat elektroniska fakturor via Auotinvoice till dem tidigare som kommit fram? Det vill säga, är detta något som tidigare har fungerat men nu inte gör det längre eller är det ny hantering hos er och/eller kunden?

Och med elektroniks antar jag att du syftar på datafil, inte som någon form av PDF?
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ingen hjälp, men ett tips. Jag har haft för vana att ta kontakt med kund för att se att de får de första fakturorna, mer jobb och extra hantering men helt klart värt det.  (Samtidigt har jag kontrollerat ref nr som kan vara viktigt i vissa branscher för om det inte stämmer så är det oftast ingen som hör av sig utan betalningen uteblir helt enkelt bara.)
Davor P1
CHAMPION

Du kan ställa in så att du får en kvittens (om du har ett konto hos Inexchange, som Visma samarbetar med när det gäller E-fakturor.

Här ser du en sammanställning över både inkommande och utgående fakturor.

Vidare kan du även i inställningarna hos Inexchange ställa in att du får en kvittens när fakturan kommit till Inexchange.

De gånger som det INTE har fungerat får du även en indikation o Administration att något gått snett med överföringen. Då kommer det upp en gul/orange rad med information om att något inte fungerat till hundra procent. Detta ser du när du är inne på kundfakturorna.

En likartad information har du även på leverantörsfakturorna när det kommit nya fakturor.

//Davor P
Thomas51
CHAMPION

Be din kund att kontrollera inställningarna hos den de använder för elektroniska fakturor. Det kan vara så att de inte har angett hur aviseringen för ankommande fakturor ska göras, i så fall måste de själva logga in och hämta fakturorna. 

När jag försöker lägga upp en ny kund för EDI får jag upp om kunden måste aktivera möjligheten i programmet.

Bara för att man använder Visma Administration innebär det inte per automatik att elektroniska fakturor fungerar. Detta på grund av att det är förenat med kostnader för hanteringen som man måste godkänna innan man kommer igång.

Den frågan kommer väl bara om kunden använder Vismas program och inte aktiverat Autoinvoice. Har kunden aktiverat ett konto hos InExchange eller någon av deras samarbetspartners så kan istället ange att fakturan ska skickas via AutoInvoice. Saknas konto får man bara upp en lista med företag som har liknande namn och aktiverade konton. 
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Kentas,

Generellt, när det gäller fakturor som skickas elektroniskt via Autoinvoice, så har de kommit fram och passerat vår fakturaväxel, om det inte är så att du har fått ett felmeddelande. Är det någon faktura som av någon anledning inte går igenom så får du ett felmeddelande nästa gång när du öppnar faktureringen i programmet. 
Är det så att du har skickat flera fakturor till samma kund och inte fått något felmeddelande, och att mottagaren inte fått dina fakturor, så är du välkommen att kontakta vår support så kan vi titta på det organisationsnumret, och undersöka vad som har gått fel.

Ha en bra dag!

/Annelie